Emme hyväksy Kemijärven Rautatieaseman alasajoa

Vieras

/ #76 Vertaileva katsaus

31.12.2010 17:10

Jos joku haluaa tehdä vertailevaa tutkimusta järjestelmämme primitiivisyydestä, tässä olisi yksi esimerkki. VR lopetti henkilöjunien pysähtymisen Luumäen liikennepaikalta parisen vuotta sitten. Asiaa koskevassa liikenneministerin vastauksessa paikalliselle kansanedustajalle vilahtavat fraasit “Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä” ja “VR Osakeyhtiön mukaan”.

Britanniassa vastaava toimi edellyttää lakisääteistä menettelyä. Ohessa on sulkemispäätös ja sitä koskevat asiakirjat, joista ilmenee muun muassa, että rautatiematkustajien edunvalvontajärjestöltä on kysytty mielipidettä ja että operaattorikin on toimittanut asiaan liittyvää tietoa. Konsultaatioaineistoa (81 sivua) voi pitää kohtalaisen laajana, kun ottaa huomioon, että sulkeminen tarkoitti liikennepaikan siirtoa 180 metrillä eri paikkaan.

Vaikka säännöksissä on eräänlainen lakkauttamisautomaatti, tämän walesilaisen aseman sulkemispäätös on ainoa laatuaan viranomaisen sivuilla.

Britanniassa junaoperaattori ei saa yksipuolisesti edes muuttaa asemiensa aukioloaikoja.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi