Yksikin lapsimurha on liikaa

Hanna

/ #142 Ymmärrystä molempiin suuntiin

01.09.2012 11:59

Allekirjoitin adressin ja olen samaa mieltä siitä että sosiaaliviranomaiset tekivät jonkinlaisen virkavirheen tässä tapauksessa.

Kuitenkin tunnen monia sosiaaliviranomaisia ja olen kuullut heidän suustaan sen miten vaikeaa tämä työ on.
He elävät jatkuvassa ristitulessa lapsen etujen ja biologisten vanhempien oikeuksien kanssa.
Biologisten vanhempien oikeudet lapseen välittyvät hyvinkin pitkälle, vaikka lapsi olisi huostaanotettu. Päämääränä on lähes aina palauttaa lapsi biologisille vanhemmille, jos vanhemmat osoittavat kykyä huolehtia itsestään ja näin ollen myös lapsestaan.
Tämän vuoksi on todella vaikeaa tietää milloin asiakkaana on psykopaatti ja milloin vanhempi, joka on oikeasti tsempannut itsensä ja lastensa takia. Psykopaatit ovat todella hyviä manipuloijia ja näyttelijöitä.
Lisäksi vuosittain tapahtuvien huostaanottojen määrä on niin suuri, että viranomaisilla ei ykisnkertaisesti ole resurusseja, eli rahaa ja paikkoja kaikille näille häiriintyneille sekä traumatisoituneille lapsille ja nuorille. Tämän vuoksi paine biologiseen perheeseen palauttamiseksi on suuri, vaikkei se aina olisikaan parasta lapselle.
Em. faktojen vuoksi voin ymmärtää miksi sosiaaliviranomaiset ovat päättäneet palauttaa lapsen biologisen vanhempansa luokse.

Jos haluamme auttaa, voisimme kysyä itseltämme; haluaisiko meidän perhe ruveta sijaisperheeksi tällaiselle lapselle/nuorelle ? Sijaisperheenä toiminen ei yleensä ole helppoa. Lapsilla on usein mielenterveydellisiä ongelmia ja jatkuva vääntö lasten biologisten vanhempien oikeuksien kanssa on todella uuvuttavaa. Tosin työ on todella palkitsevaa, kun/jos onnistuu kasvattamaan lapsen yhteiskuntakelpoiseksi.