Yksikin lapsimurha on liikaa

01.09.2012 14:07

Adressi: Yksikin lapsimurha on liikaa
Kannanottoa ja palautetta

A) Adressista ja B) kommentoinnin sisällöstä.

A)
”Tämä adressi on omistettu 8-vuotiaalle tytölle, joka murhattiin äitienpäivänä 2012, isänsä ja tämän naisystävän toimesta.”

KOMMENTTIA, kyselyä...
A.1.Tähän adressiin on löytynyt jo yli 7000 allekirjoittajaa, mikä erittäin positiivinen ilmiö tässä traagisessa asiassa! Eräs piirre on merkillinen? Samaan tapaan kuin ns. enkeli-elisan ilmiössä, KUOLLEEN puolesta syntyi mittava liikehdintä! Oli yli 40 000 ihmistä äänessä, kun koulukiusattu tyttö oli päätynyt suisidiin! Ja sama täällä. Muutamassa päivässä siis jo yli 7000 allekirjoitusta. Kuolleen, poismenneen asiassa. Toki suru ja tuska ja viha ja kaikki ihmisten vellovat psyyken ainekset ovat ymmärrettäviä. Mutta loogisesti herää kysymys: Miksi ette puolusta ELÄVIÄ? Miksi mm. kouluväkivaltaa vastustavia ja niihin ongelmiin lakiuudistuksia vaativia asioita ei ajeta?

Missä siis ovat allekirjoittajat satojen ja tuhansien ”kouluväkivallan” murhaamien lasten puolesta? Tälläkin hetkellä sadat, tuhannet – ties kuinka lukuisa joukko lapsia ja nuoria - on henkisen väkivallan objekteina! Kouluissa, koulumatkoilla, vapaa-aikoina. Heitä pahoinpidellään fyysisesti. Pää työnnetään WC-pönttöön, vaatteita revitään, päälle pissataan. Moni salailee mustelmiaan, keksii selityksiä. Ei uskalla kenellekään kertoa! Ja se henkinen väkivalta? Laitetaan uhkaavia tekstareita, iljettäviä solvauksia, likaisia sisältöjä, häpäistään FB:ssa, jne. Henkisen tason ”murhaamista”, tunne-elämän tuhoa ja tappoa tapahtuu joka päivä Suomen kouluissa. Ja kuka puuttuu? Joskus lapsi ja nuori jää ypöyksin. Kukaan ei huomaa. Ja hän päättää ettei ole minkään arvoinen elämään, ja nukkuu pois.. . Hänen murhattiin kouluväkivallan tappavalla aseella, johon tämän yhteiskunnan päättäjäelimet eivät reagoi. Paitsi, opetusministeri esitteli viikko sitten joitain parannuskeinoja, joille harakatkin nauravat... (Kiinnostuneet löytävät tästä kommenttia http://www.adressit.com/allekirjoitukset/koulujen_voitava_puuttua_kiusaamiseen_myos_koulumatkoilla/ )

A.2. Adressin tekstiä:
”Tulen lähettämään tämän adressin eduskunnan oikeusasiamiehelle 15.9.2012, jossa me allekirjoittaneet vaadimme tytön kuolemaan johtaneiden asioiden ja lastensuojelun päätösten perusteellista tutkintaa ja asiaankuuluvia seurauksia ja syytteiden nostamista.Muistakaa jakaa adressia mahdollisimman paljon, jotta saataisiin paljon allekirjoituksia! Kukaan ei välittänyt tästä 8-vuotiaasta tytöstä hänen vielä eläessään tarpeeksi,.”

KOMMENTTIA: Kyllä! Kukaan ei välittänyt tästä 8-vuotiaasta tytöstä. Ja nyt? Tämän adressin tavoitteet ovat: Saada perusteellinen tutkinta, seuraukset, syytteiden nostaminen. Ok. Entä sitten? Rauhoittuuko affektiivinen kiihko sitten, että jopa hirsipuuhun saataisiin syylliset? So what?

Maijaliisa Hiekkanen
(palaute jatkuu seuraavassa viestissä, koskien tämän adressin keskustelua...)