Yksikin lapsimurha on liikaa

Henna Wessman

/ #186

01.09.2012 16:25

Vastaan tässä mahdollisimman moneen viestiin samanaikaisesti, olen lisäilemässä tekstiä saatekirjeeseen jonka liitteenä tämä adressi lähetetään. Ajattelin laittaa siihen, että mikäli vika ei tutkinnan jälkeenkään ole viranomaisissa (mitä en jaksa uskoa) tulee resursseille, toimintamalleille, määrärahoille tai jollekkin asialle tehdä jotakin konkreettista, jottei tällaista kohtaloa tarvitse enää kenenkään kokea (jos siis on jo lastensuojelun tiedossa, kuten tässäkin tapauksessa). Siis jonkinlaisia toimenpiteitä, koska nykyisellään järjestelmä ei selkeästikkään toimi. Ja joku tuolla olikin viestissään viitannut siihen, että tällaista tapahtuu varmaan tälläkin hetkellä jossain päin Suomea. On totta että jokaisen meidän velvollisuus on pitää silmät avoinna ja puuttua lasten huonoon kohteluun, jos ja kun sellaiseen törmäämme. Oma mielipiteeni niistä vanhemmista, jotka ottavat lastaan julkisesti kiinni, ei ole välttämättä se, että he ovat psykopaatteja, jotka pieksävät lastaan julmasti kotona. Mihinkään tukkapöllyihin aiheesta en ala vastedeskään puuttua, niitä itsekin saaneena tekivät ihan hyvää mahdottomalle uhmaikäiselle jolle ei enää kaunis puhe riittänyt. Kuitenkin odotan ettei lasta tukisteta niin, että tukka lähtee päästä, vaan itseäni ainakin hiukan nipistettiin ohimolta. Tältä tytöltähän puuttui kokonaisia tuppoja hiuksia päästä!! Järkyttävää. On totta sekin että maailmassa on koulukiusaamista aivan liikaa, aihe on minulle hyvin läheinen ja tuttu. Hyvin tärkeä asia ja siihen tarvitaan kokoajan lisää valmiutta, koska kuriin sitä ei näytetä nykyisin konstein saavan. Kiusaamisessakin yleistä on mentaliteetti, jonka olen itse kuullut, että opeta lapsesi pitämään paremmin puoliaan, tai ollaan tuuppamaassa kiusattua laitokseen, vaikkei hänen koulumenestyksessään ole mikään vika. Suomessa nyt vaan tykätään silitellä kaikenlaisten räyhääjien ja öykkäreiden päätä tai sitten vedotaan siihen että heillä (kiusaajilla) on vaikeaa kotonaan. Näkeehän sen jo rangaistusten tasostakin ja siitä että kyllä ne määrärahat vankilaan näyttävät riittävän, on kirjat, opiskelumahdollisuudet, säännölliset ruuat, punttisalit, televisiot ja vaikka mitä hulppeuksia, sellaista mistä ei esimerkiksi kunnollinen veronmaksaja saa hoitokodissa vanhana nauttia. Maailma on täynnä pahuutta, itse en lähtisi siihen väkivallalla puuttumaan, mutta kuolemantuomion kannalla olen minäkin, ja ihan taloudellisista syistä, meillä ei ole rahaa suojella lapsia, mutta meillä on rahaa tarjota vangeillle hulppeat olot vuosikausiksi. Sellaiset olot joihin ei köyhempi tavallinen ihminenkään enää välttämättä yllä. Tämä adressi kuitenkin keskittyy tähän Eerikan tapaukseen ja sen tarkoituksena on saada sosiaalitoimi vastuuseen tästä karmeasta "virhearvioinnista" jonka he tekivät palauttaessaan lapsen täysin kelvottomalle isälleen. (En ymmärrä että pedofiliasta tuomittu ihminen voi ylipäätään olla kenenkään huoltaja) Ja vaikka selvitys tehtäisiin ilman tätä adressiakin, me osoitamme tämän lähettämällä, joka mahdolliseen paikkaan, että me kansalaiset olemme todella huolissamme lastensuojelun toiminnasta ja haluamme siihen muutosta. Kai meillä veronmaksajina saa edes se vähä toive olla, että jonkun roposen voisi "meidänkin" lapsille ja heidän turvaamiselleen jättää, vaikka suurin osa näyttää menevänkin Suomen rajojen ulkopuolelle. Ennaltaehkäisevää työtä on toitotettu jo ajat päivät, mutta missä se ihan konkreettisesti on, kysynpä vaan. Ja viimeisenä toivon että jokainen meistä, joka näkee lapsen kärsivän, (kiusaaminen, vanhempien kaltoinkohtelu tai mikä tahansa syy siihen sitten onkin) uskaltaa puuttua asiaan. Hyvää keskustelua olemme aikaan saaneet ja nimimäärä on noussut aamuisesta huimasti!! KIITOS! Linkeistä ja ehdotuksista olen enemmän kuin kiitollinen ja ne ovat tuikitärkeitä, jotta saadaan tämä adressi oikeisiin paikkoihin, oikeine vaatimuksineen.