Yksikin lapsimurha on liikaa

/ #297 Mitä lausutaan uutisissa

02.09.2012 11:50

Lastenpsykiatri: Lasten huono kohtelu on todellisuutta Suomessa
Jari Sinkkonen toivoo muutosta puuttumattomuuden ja havaitsemattomuuden kulttuuriin.

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen. 09:23
Ylen Aamu-tv:ssä haastateltu lastenpsykiatri Jari Sinkkonen sälyttää vastuuta lasten kaltoinkohtelun huomaamisesta ja siihen puuttumisesta kaikille.

Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen sanoo, ettei Helsingissä paljastunut 8-vuotiaan surma ole yksittäinen tapaus. Ylen aamu-tv:ssä vieraillut Sinkkonen sanoo, että hän tietää useita vastaavia tapauksia vuosien varrelta.
- Ei ole pitkäkään aika, kun lapsi pelastettiin viittä vailla. Siinä oli selvä hengenlähdön uhka. Nyt hän voi onneksi hyvin. Lapsilla ei ollut välillä riittävästi ruokaa. He sekottivat vessapaperia haaleaan veteen ja söivät sitä. Sitten lapset kertoivat asiasta viranomaisille ja omaisilleen. Nyt lasten asiat ovat hyvin.

Sinkkonen sanoo, että kaikkien silmien pitäisi avautua tajuamaan, että lasten kaltoinkohtelu on todellisuutta Suomessa. Sinkkonen kertoo järkyttävänsä tapauksesta.

- 5- ja 7-vuotiailla lapsilla ei ollut välillä riittävästi ruokaa. He sekottivat vessapaperia haaleaan veteen ja söivät sitä. Sitten lapset kertoivat asiasta viranomaisille ja omille omaisilleen ja nyt lasten asiat ovat hyvin, sanoo Sinkkonen.

Sinkkonen sälyttää vastuuta kaikille. Hän toivoo, että puuttumattomuuden ja havaitsemattomuuden kulttuuriin tulisi muutos.

Lastensuojelu ristitulessa

Sinkkonen toteaa, että lastensuojelussakin tehdään virheitä ja virhearvioita. Hänen mukaansa lastensuojelun työntekijät ovat toisaalta kahden tulen välissä.

- Heillä on valtava paine, ettei huostaanotoista tule kustannuksia. Toisaalta on perheen koossa pitämisen ja säilyttämisen tavoite, jota myös media on ajanut voimakkaasti.

Sinkkonen sanoo, että julkisuuteen on noussut tapauksia, joissa perhe on katsonut tunteettomien viranomaisten kohdelleen perhettä väärin.

- Toinen osapuoli ei ole voinut sanoa asiasta mitään. Monet sosiaalityöntekijät ovat tulleet hirvittävän varovaisiksi. Sitten halutaan myös katsoa myönteisiä merkkejä, jotka ovat sitten yltiöoptimistisia. Sitten näitä virhearvioita tapahtuu.

Lähteet:
Yle Uutiset