Turkistarhaus kiellettävä!

/ #158 Re: turkis on in...turkiseläimellä

10.01.2011 21:24

#156: norpannahka-asunainen - turkis on in

Se, että miksi huomio kohdistuu tällä hetkellä paljolti luonnon hyvinvointiin, johtuu siitä, että on havahduttu huomaamaan ihmisen rällästävän maapallolla yli maapallon ekologisen sietokyvyn. Ihminen on maapallon "loinen", mutta mikään muu loinen ei tuhoa isäntäänsä vaan "ymmärtää", että jos tuhoaisi, tuhoutuisi myös itse. Turhista asioista on hyvä luopua. Turkikset luetaan ylellisyystuotteiksi, eivätkä ne ole välttämättömiä eli tuskin kukaan tietää yhtäkään ihmistä, joka olisi kuollut turkin puutteeseen. Ympäristöetiikan kannalta turkistarhat ovat turhia saastuttajia ja jotkut kunnat ovatkin kieltäytyneet antamasta lupaa rakentaa turkistarhoja alueilleen ja yleensä pohjavesialueilla tarhaus on kiellettyä kaikkialla. Eläinten jätteistä pääsee edelleen pinta- ja pohjavesiin ja maaperään haitallisia aineita (typpi- ja fosforipäästöt) ja parhaimpienkaan tulevaisuuden ympäristölupajärjestelyjen avulla tuskin saadaan estetyksi, ettei jätteistä leviäisi ammoniakkia luontoon ja ettei puusto kärsi merkittäviä tuhoja. Myös turkisten käsittelyssä ja muokkauksessa käytetyt kemikaalit ja raskasmetallit ovat ympäristölle erittäin haitallisia. Turkistarhojen ylläpito, rehun tuotanto, lannan käsittely, kuljetukset, ruhojen poltto, turkisten käsittely ym. kuluttavat paljon energiaa ja vettä. Turkiseläinten ruhot syötettiin ennen takaisin tarhaeläimille, kunnes eläimet tietenkin sairastuivat ja onkohan ruho-ongelmalle löytynyt edelleenkään kunnollista ekologista ratkaisumahdollisuuttakaan. Ympäristölainsäädännön vaatimusten takia on tehty ja tullaan tekemään valtavasti uudistuksia tarhoilla ja tarhauksen investoinnit ovat jo nyt, saatikka tulevaisuudessa niin suuri menoerä, että kuka yhtäänkään järkevä ihminen ottaisi niin suurta riskiä rakentaakseen ja ylläpitääkseen tarhausta, varsinkin kun kyse on erittäin suhdanneherkästä alasta ja kun yleensä kyse on vain sivuelinkeinosta, jota joudutaan tukemaan verovaroilla.