Oulun Yliopiston sekä Arkkitehtiosaston säilyttävä keskustassa

/ #25 Re: Re: Re:

17.10.2012 15:09

#22: - Re: Re:

"Arkkareiden poisjättäytyminen yhteisistä tapahtumista ja opiskelijatoiminnoista johtuu nimenomaan heidän vahvasta poissulkeutumisesta keskustasijainnin takia."

Oon tämän vuoden arkkitehtikillan fuksivastaava ja oon saanut olla  ylpeä meidän fukseista, jotka on ollut erittäin aktiivisesti mukana esim. fuksilauluillassa, fuksiurheilukisoissa ja fuksisuunnistuksessa, monista pienemmistä pippaloista puhumattakaan. Järjestämme myös itse yhteisiä tapahtumia (esim. etkoja kiltiksellämme ja sitsejä) eri kiltojen kanssa ja olemme hyvin avoimia muilta killoilta tulleille ehdotuksille yhteisistä tapahtumista.

Poikkitieteellisyyden lisäksi arkkitehtien ammattikuvan kannalta on ehdottoman tärkeää olla vuorovaikutuksessa muittenkin kuin opiskelijoitten kanssa. Työssämme emme tule suunnittelemaan vain teekkareille tai tekemään töitä vain insinöörien kanssa, vaan asiakkaamme on usein muu kuin teknillisen koulutuksen omaava henkilö. Keskustasijainti mahdollistaa kaupunkielämän havainnoinnin ja kokemisen joka päiväisessä elämässä.

Sijaintia en itse koe poikkitieteellisen aktiivisuuden esteeksi vaan aikaa vievät koulutyöt. Arkkareiden opiskelu perustuu projektiluontoisiin töihin, jotka saattavat sitoa opiskelijat koulun penkille pahimman suman sattuessa vuorokaudenympäri. Lisäksi opintoja ei voi hoitaa pois alta kirjoja lukemalla, esseitä kirjoittamalla tai laskareissa käymällä vaan ne vaativat usein hyvinkin haastavan ja rasittavan luovanprosessin, josta ei voi niin vaan napsahtaa pois. Tätä ei muuttaisi myöskään sijainti Linnanmaalla. Enemminkin sijainti Linnanmaalla entisestään rasittaisi opintojamme, koska suuri osa töistämme vaatii tontilla (jotka sijaitsee useimmiten keskusta-alueella) useaan otteeseen käyntiä tai muuten kaupungilla kiertelyä/analysointia/dokumentointia. Lisäksi töihimme vaadittuja materiaaleja ei löydy Linnanmaan liikkeistä.

Ja lopuksi vielä muutama bullet point:

Arkkariosaston sijaintia miettiessä tulisi ensisijaisesti miettiä opintojen sujuvuutta ja laatua sekä arkkitehdin ammattikuvaa.

Yhtä loogisesti kuin lääkis on sairaalan vieressä, niin arkkariosaston tulee säilyä keskustassa.

Toimintojen keskittäminen johtaa Raksilan marketti-alueen tapaisiin ympäristöihin. Kuinka moni tuntee sen kotoisaksi?