Pakkoruotsi säilytettävä! HUOM! Päättyy 31.1.2007

Jari Piiranen

/ #45

06.12.2006 14:44

Olet kovasti paniikissa. koetat öykkäröidä ja teet arvutteluja eri kirjoittajista. Ehkä itse olet eläkkeellä oleva ruotsinkielisen koulun vahtimestari, tekstiesi älykkyyden puute viittaa siihen.
Itselläni on suomenruotsalaisia tuttavia ja kaikki ovat samaa mieltä
että teet suurta hallaa ruotsinkielen opiskelumotivaatiolle.

Ai niin olen äänestänyt jo 7:ssä eduskuntavaaleissa ja ainut kerta, mikä on harmittanut, oli presidentinvaali. Kas kun ruotsinkielistä ehdokasta ei koskaan tulisi edes mieleen äänestää mihinkään virkaan.

Huomasin tämmöisen kirjoituksen. Siinä tulee hyvin ilmi tämä
asennevammaisuus mikä sinunlaisilla pakkoruotsittajilla ilmenee.
Toki on selvää että aikanaan sitten pakkoruotsin poistuessa, karsitaan
nämä ylisuuret etuudet vastaamaan 5% osuutta. Ihan jotta yhteiskunta rauha säilyisi, eikö vain. Suomenruotsalaiset eivät muuten ole mitään suomenkielen
vapautta antaneet. Sen mahdollisti aikoinaan Suomen siirtyminen miehittäjältä toiselle, siis Ruotsilta Venäjälle.

" Ruotsinkielisen Larsin saivartelut olivat aivan järkyttäviä. Vielä järkyttävämpää on, että hän luultavasti itse myös uskoo niihin.

Kuten YYA-sopimus aikoinaan, moni ikäluokka on myös aivopesty ajattelemaan Larsin tavoin. On suunnaton ilo nähdä, että nykynuoriin tämä aivopesu ei enää vaikuta, vaan he uskaltavat katsoa asioita juuri niin kuin ne ovat: ruotsin kieli ei ole osa suomalaista identiteettiä, ruotsin kielen käyttäjiä on niin vähän, että koko kaksikielisyys on vain kallis ja turha vitsi, ja ruotsinkielisten etuoikeudet ja helpommat opiskelumahdollisuudet, erilliset koulut jne. olisi syytä viipymättä lopettaa, sillä niiden säilyttäminen tarkoittaa todellista epätasa-arvoa ja loukkausta Suomen suomenkielistä enemmistöä kohtaan.

On merkillistä huomata, että kaikista kiihkeimmin pakkoruotsia ja ruotsinkielisten etuoikeuksia puolustavat ihmiset, joiden sukujen juruet eivät oikeasti ole Ruotsissa. Suurin osa suomenruotsalaisistamme on nimittäin suomalaisia sukuja, jotka ovat etuja saadakseen ruotsinkielistyneet 1700-1800-luvuilla. Tästä löytyy paljon tutkimustietoa. 1800-luvun "fennomaaneista", jotka taistelivat suomen kielelle sen oikeudet ja aseman, taas valtaosa oli juuri Ruotsista tulleita sukuja, kuten oma sukuni. Tämä ristiriita on mielenkiintoinen.

Itse tykkään suomenruotsalaisesta kulttuurista, ja minulla on monta hyvää suomenruotsalaista ystävää. Osaan ruotsia myös vähän niin kuin syntymälahjana, mutta olen suomenkielinen, ja haluan olla. Maassa maan tavalla tai maasta pois. En ole koskaan halunnut mennä mukaan "ankkalammikkoon", joka on hyvin sisäänpäinlämpiävä, ja joka täysin naurettavalla tavalla vaatii ja valittaa itselleen etuja ja oikeuksia. RKP, Folktinget ja muut vastaavat tahot ovat häpäisseet suomenruotsalaisuuden muuttamalla sen surkeiden valitusten ja vaatimusten sarjaksi, ja jos ruotsin kieli kokonaan katoaa Suomesta, niin kuin nyt näyttää käyvän, Laxin, Thorsin, Enestamin ja kumppaneiden olisi syytä katsoa peiliin, sillä se on silloin täysin heidän oma syynsä.

Pakkoruotsi pois, kaksikielisyys pois, rehellinen vähemmistöasema tilalle!!

Richard Järnefelt (Espoo, 4.12.2006 08:09)

Tämä samainen herra Järnefelt kirjoittaa viisasti muistakin yhteiskuntaan littyvistä asioista. Hänen kanssaan on helppo olla samaa mieltä.