Oulun Yliopiston sekä Arkkitehtiosaston säilyttävä keskustassa

sip

/ #36

02.11.2012 00:16

Onko se sitten vain kateutta, kun muualla opiskelevat eivät voi olla tyytyväisiä, että yliopistolla on näin hienot ja arkkitehtien koulutukseen sopivat tilat, vieläpä keskellä kaupunkia. Jos arkkarit ovat tyytyväisiä tiloissaan, luulisi kaikkien muidenkin opiskelijoiden taistelevan heidän kanssaan siirtoa vastaan, niinhän se yhteistyö toimii. On tekopyhää väittää, etteivät arkkitehtiopiskelijat olisi yhteyksissä muihin teekkareihin tai ottaisi osaa teekkaritapahtumiin: olisiko aika miettiä myös sitä, miten siellä Linnanmaalla arkkareihin suhtaudutaan ja tuleeko yhteistyöhaluttomuus kenties sieltä suunnasta, kun tässäkään asiassa ei tukea arkkareille tule.

Tarkastellaan asiaa myös toisin päin: Jos Linnanmaan rakennus sijaitsisi keskustassa ja kaikki teekkarit opiskelisivat siellä, eivät arkkitehtitehtiopiskelijat taistelutta lähtisi pois keskustasta, vaikka heille osoitettaisiin nykyisenkaltaiset tilat kaukana kaupungista. Jotka eivät opiskele arkkitehtuuria, eivät ymmärrä kaupungin läheisyyden tärkeyttä. Opiskelun luonne on myös aivan muuta kuin kirjasta lukemista ja tenttiä tentin perään. Parhaimmillaan ja pahimmillaan koululla vietetään vuorokausia ympäri tehtäviä tehden.

Sekö sitten on säästöä, että valmiista tiloista luovuttaisiin ja rakentamalla/remontoimalla/muokkaamalla luotaisiin Linnanmaalle sopivat tilat arkkitehtiopiskelijoille? Tuskin ilmaista sekään.