Ei mausteita tai ruokaa lääkeluetteloon

Altti Parviainen
Adressin tekijä

/ #5 Fimea tekee vuosittain noin 50 yksittäistä luokittelupäätöstä.

10.11.2012 10:53

"Fimea tekee vuosittain noin 50 yksittäistä luokittelupäätöstä. Luokittelussa käydään rajanvetoa muun muassa elintarvike- tai kemikaalilainsäädäntöön kuuluvien valmisteiden, kosmeettisten tai biosidivalmisteiden tai CE-merkittyjen laitteiden kanssa.

Mikäli on epävarmaa, onko valmiste lääke vai ravintolisä, kosmeettinen valmiste, biosidi tai CE-merkitty terveydenhuollon laite tai tarvike, tulee valmisteelle hakea luokittelua Fimealta. Siinä tapauksessa valmisteen koostumusta ja ainesosien vaikutusmekanismeja on syytä arvioida markkinointiväitteisiin ja annostukseen nähden."

Tulli voi pyytää Fimeaa luokittelemaan Amerikassa tai muualla Euroopassa vuosikymmeniä myynnissä ja käytössä olleen yrtin tai rohdoksen Suomen rajalla. Vain sen perusteella, että terapeuttinen annostus voi olla kasvivalmisteen etiketissä suurempi kuin Suomen kansallisen virkamiehen pähkäilemä päivittäinen saantisuositus.

On valtava kansantaloudellinen säästö, että meillä normaali kansalaisilla on mahdollisuus ennaltaehkäisevästi huolehtia omasta terveydestä. Heittäytyminen terveyskeskusten varaan ei ole järkevää, koska sairauskierrettä on paljon kalliimpaa hoitaa kuin pyrkiä itse huolehtimaan kehostaan ja luonnollisesta immuniteetistaan.

Kansainvälinen ihmisoikeusjulistus painottaa ihmisen omaa päätäntävaltaa itselleen sopivan hoitomuodon valinnassa. Mikäli edes suunnitteilla on sellainen laki tai kuten nyt, lääkeluettelon liitteet 2 ja 2A, on yksilön kannalta vaarana, että hänen mahdollisuutensa terveydestä huolehtimiseen kapenee, kun rohdoskasvien ja myös maustekäytössäkin olevien kasvien päälle tulee vaara, että ne voidaan luokitella lääkkeiksi jo Suomen rajalla Fimean toimesta.

Eikö tämä ole varsinaista suomettumista, yksilön holhoamista ja medikalisaatiota?