Pelastakaa Kulttuurien museo

Vieras

/ #14 Korvaavat tilat löydettävä pian

18.01.2011 15:46

Ministeri Wallinin tämänpäiväinen tiedote antaa pientä toivoa siitä, ettei museo sittenkään jää toimimaan vain paperilla. Mutta ollaan silti tarkkana: Tilanne ei ole nyt juuri parempi kuin ennen tiedotetta. Tennispalatsia korvaavia tiloja ei nimittäin löydy Kansallismuseosta. Kulttuurien museon tulee saada tilat jostakin muualta kuin Kansallismuseosta, jonka sopii säilyäkin suomalaisen kulttuurin pyhättönä. Korvaavien tilojen etsimisen Kulttuurien museolle tulee käynnistyä aivan heti. Kokoelmien luettelointi- ja tutkimustyö on välttämätöntä, se on museon kivijalka jota ilman yksikään näyttely ei synny, mutta museo ilman näyttelyitä on museo paperilla. Siihen emme saa tyytyä.

Mutta mutta!

Kulttuurien museon näyttely- ja toimitiloihin on sijoitettu vain runsaat kymmenen vuotta sitten niin paljon rahaa, että korvaavien tilojen, laitteiden, toimistokalusteiden ja ennen kaikkea mittatilauksena tehtyjen hienojen vitriinien hylkääminen ja vastaavien hankkiminen tulee maksamaan valtavasti paljon enemmän rahaa kuin toiminnan jatkaminen Tennispalatsissa. Uusien tilojen etsiminen täytyy aloittaa, mutta museota ei tule hätiköiden häätää Tennispalatsista ennenkuin todella hyvä ja kannattava ratkaisu Kulttturien museolle on löytynyt.