Ei mausteita tai ruokaa lääkeluetteloon

Vieras

/ #48 MTV3

13.11.2012 12:58

MTV3:n kommentti on yksipuolinen: http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/saako-kanelia-ja-rosmariinia-kohta-vain-apteekista-tama-on-totuus?1654735

Tuolla sivulla sanotaan mm. "Lääkeluettelo ei kuitenkaan Pellaksen mukaan tarkoita sitä, että listassa olevat aineet luokiteltaisiin yhtäkkiä lääkkeiksi.
– Siitä ei ole lainkaan kyse. Monografialla tarkoitetaan kasvirohdosvalmisteiden laatuvaatimuksia. Eli jos näitä aineksia käytetään lääkkeellisessä tarkoituksessa, niillä täytyy olla tietyt laatuvaatimukset, Pellas selittää. "

Eihän se millään tiukenna jo olemassa olevia säädöksiä ... kunnes se astuu voimaan.

Kysymys kuuluukin, tuleeko lääkeluettelon liitteen 2A kasvien laatuvaatimus olemaan sama kuin liitteen 2:n kasvien? Eli, jos haluaa myydä listassa olevista kasveista tehtyjä tuotteita sisäiseen lääkekäyttöön pitää olla lääketehdas, joka on tehnyt Fimean vaatimat tutkimukset ja hakenut sekä saanut Fimean myyntilupaa?

Se maksaisi noin 20000 euroa per tuote (ja kuivattu kasvi on jo tuote!), mikä on liitteen 2 kasvien kohdalla käytännössä tarkoittanut sitä, että tuotteet häviävät myynnistä.

Lisää allekirjoituksia tähän adressiin ...