Pro Puijo - Puijon vanhojen metsien puolesta

tosiasioiden tunnustaminen on kehityksen lähtökohta

/ #13 meidän kaikkien Puijo

30.11.2012 19:23

Golfkentän kehitys pitäisi kääntää toisinpäin: nykyinen golfkenttä tulisi purkaa ja rakentaa alue takaisin luonnontilaan. Milloin ja kenen toimesta ko. kenttä aikoinaan rakennettiin?

Johtaja voi arvovallallaan puhua näkemyksiään ja sitä kautta vaikuttaa päättäjien ('alaistensa') mielipiteisiin. Johtaja on vahva mielipidevaikuttaja. Tendenssi on tavallisen kansalaisen helppo nähdä. Perustelut ontuvat. Ei todellakaan golffareiden autoilu Puijolle "säästä luontoa".

Kulissien taakse me emme näe, siellä saattaa tapahtua mitä tahansa. Hyvä veli -verkosto kenties toimii. Päättäjille voi tulla vauhtisokeus, golfsokeus.

Toivoisin, että kaupunkilaisten valitsemilla päättäjillä olisi selkärankaa kuunnella kuntalaisten mielipidettä: valtaosa kuopiolaisista vastustaa Puijon golfkenttää. Vastuullisen päättäjän tulee unohtaa itsensä ja "puolustaa" heitä, kuntalaisia, joita he edustavat. Ja ennen kaikkea: päättäjien tulee ottaa päätöksissään huomioon luonnonsuojelulliset arvot. Tänä päivänä erityisesti.

Puijo ei ole jonkin erikoisryhmän "omaisuutta". Puijo kuuluu meille kaikille: ihmisille, eläimille, kasveille. -Miltä tuntuisi, jos jokin katu varattaisiin jonkin erityisryhmän käyttöön. Muilla ei olisi sinne asiaa. Reviirialueen varaamista voi verrata siihen, mitä nyt Puijon suhteen ollaan tekemässä.

***
En tunne EU-lainsäädäntöä. Minne voi valittaa jos 'piiri pieni pyörii Kuopiossa' ja päättäjät käyttävät valtaansa siten, että he tekevät kansalaisten enemmistöä ja luontoa (mm. ilmastonmuutosta) loukkaavia päätöksiä?

Summa summarum: luonnonsuojelu on kaikkein tärkein argumentti koko keskustelussa. Onko niin, että Kuopiossa luonnonsuojelu sivuutetaan olkaa kohauttaen eikä tehdä kuten kuin Keski-Euroopassa, missä mm. luovutaan ydinenergiasta. Luonnon arvot ovat listän ykkösinä.

Puijosta ei saa tehdä "Talvivaaraa" eikä riitapesäkettä.

Ovatko päättäjät ottaneet yhteyttä esim. evoluutioekologian professoriin, ilmastontutkijaan ym. ja pyytäneet selvitystä, mitä ko. golfkenttä (tai sen laajennus metsän hakkuineen, myrkkyineen - ei "kaunis" golfkenttä "kauniina" pysy ilman myrkkyjä) luonnon monimuotoisuudelle ja ilmastonmuutokselle tekee?