Pro Puijo - Puijon vanhojen metsien puolesta

Vieras

/ #19 Golfkenttä Matkukseen (tosi vetovoimaista olisi)

09.12.2012 10:13

Golfkentän laajennuksen yhteydessä mainitaan aina, että kyse olisi yhden prosentin valtauksesta golffaajille. Mutta onko esitetty kokonaissuunnitelma? Parkkipaikat? Taukotuvat? Konesuojat, missä kalustoa säilytetään? Jne. Mitä nämä kaikki merkitsisivät tavalliselle kulkijalle? Kuinka liikkumista rajoittaisivat?

Toisekseen: tuo yksi prosentti on juuri parhainta Puijon aluetta mitä kaupungin läheisyyteen tulee. Sitä voisi verrata rantarakentamiseen. Jos maata on sata hehtaaria, niin silti sinne yhden prosentin ranta-alueelle halutaan mökki pystyttää. Prosentti onkin tärkein ja "kaikki", tietyissä tapauksissa.

Kentän läheisyyteen ei tekisi mieli mennä kävelemään. On kuin onkin olemassa vaara, että saa kovan pallon kasvoilleen ja pahimmassa tapauksessa silmilleen.

Kuopion Luonnonystävien suunnitelma on ehdottoman hieno. Siinä nykyinen golfkenttä jäisi kaikille avoimeksi harjoittelupaikaksi eikä mitään laajennuksia tarvittaisi.

Kuopio hamusi itselleen Nilsiän ja Tahkon. Eikö olisi aiheellista pitää kuopuksesta huolta ja kehittää sitä. Golfjunarata Kuopiosta Tahkolle! Ja samalla kaupunkijunayhteys Kuopiosta Matkukseen.

Ja jos Kuopion lähelle golfkenttää - sitä isoa ja ehkä vieläkin isompaa - halutaan rakentaa, Matkus olisi todella oiva paikka. Samalla tulisi parkkiongelmat ratkaistuksi kun rakennettaisiin kunnon pysäköintihallit niin golfkentän kuin IKANON/IKEAN asiakkaille. Jo nyt on nähty, mikä vetovoima ja taloudellinen merkitys Matkuksella on. Puijon golfkenttä siinä kalpenee ja aiheuttaa vain turhaa kitkaa. Puijoa voitaisin kehittää Kuopion Luonnonystävien suunnitelmien mukaisesti. Olen onnellinen, että Kuopiolla on laaja pinta-ala, minne kansainvälisen tason gonfkenttä voidaan suunnitella eikä kuopiolaisten rakastamaan Puijoon tarvitse kajota.

Kiitos. Rakastan Kuopiota.