Pakkoruotsi pois

Hanna Koskinen

/ #20

09.12.2006 21:50

Te protestoitte asioista, joihin suurimalla osalla maailman väestöstä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia. Kuvitelkaa joku intialainen tyttö, mitä ihmettä se tekisikään sen eteen, että pääsisi opiskelemaan suomalaisen koulun tasolla olevaan kouluun IHAN MITÄ VAIN? Meillä on niin hienot mahdollisuudet, että minun mielestäni edes mitkään periaatteet eivät ole pätevä syy siihen, miksi ei KANNATTAISI jotain asiaa opiskella.

Vaikka kaikkea ei osaisikaan hyvin, se, mitä osaa, siitä on aina hyötyä. Olen ihan ulalla Ranskassa jo nyt(9. luokka, kirjana voilá jota käytetään enimmäkseen lukioiden alkeisranskassa), mutta jos menisin Ranskan kieliseen maahan, osaisin ainakin esitellä itseni, kysyä kelloa jne. En jatka ranskaa lukiossa, koska se on liian vaikeaa, silti en valita siitä, että olen joutunut sitä nyt sitten pakosti opiskelemaan, vaikka olisin halunnut vaihtaa, mutta oli viime vuonna jo liian myöhäistä.

Olen oppinut uusia asioita ja toivottavasti oppisin vieläkin, vaikka ranska on varmasti vihoviimeinen kieli, mitä vapaaehtoisesti alan opiskella enää ikinä. Mutta kukaan tuskin voi väittää, ettei JO OPITUISTA asioista olisi MITÄÄN hyötyä elämässä.

Jännää, miten kaikkia kieliä ei välttämättä hallitse. Englanti 10, ruotsi ollut aina yläasteella 7 ja ranskakin tippui ensimmäisestä 9 nyt ainaiseen 7... Mutta siis, minusta on vain hyvä, että Suomessa voi kielellisesti sivistyä paljon ja loppujen lopuksi lyhyessä ajassa, jos vain haluaa.

Suurin osa negatiivisista kommenteista kaksikielisyyttä kohtaan ilmentää selvästi henkilöiden asiaan perehtymättömyyttä, lapsellisuutta ja naiviuutta. Minullakin, kuten monilla peruskoulunsa päättävillä suomalaisilla, ruotsi laskee keskiarvoa, koska onhan lukuaine. Mutta ei se nyt niin paljon vaikuta 13 aineessa, jos muut ovat 9/10. Eli huono keskiarvo ei yksinomaan voi johtua VAIN ruotsista, jos jostakin siltä tuntuu. Oma ruotsi 7, keskiarvo 9.