Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Vanhus Töölöstä

/ #4 Palvelut heikkenevät

20.01.2013 16:50

Hyvä pysäkkitaajuus palvelee mm. vanhuksia ja lapsiperheitä. Pysähtyminen vie noin 3-5 minuuttia kunkin linjan ajasta. Kumpi tässä on tärkeämpää, hyvä palvelu tai viisi minuuttia aiemmin päätepysäkillä? On helppoa jättää auto kotiin ja mennä julkisilla kulkuneuvoilla, jos ne toimivat. Kaupungin päättäjät ovat jo pitkään halunneet vähentää yksityisautoilua kaupungissa saadaakseen ihmiset matkustamaan julkisilla kulkuvälineillä. Puut luovat vehreyttä ja ovat monin tavoin kaunistamassa kaupunkikuvaa. Sen lisäksi puut sitovat mm. ääntä ja pölyä. Missä on Saurin "vihreä kaupunki" -ajatus? Onko pyöräilijöitä niin paljon, että julkista liikennettä voidaan näin heikentää? Suomen vaihtuvat vuodenajat vaikuttavat myös pyöräilyn määrään ja erityisesti talvisin julkista liikennettä tarvitaan, vain harva pyöräilee pakkaskeleissä/lumisateella. Joskus olisi hyvä ottaa päätöksenteossa huomioon myös asukkaiden mielipide ja käyttötarpeet.