VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Peloton

/ #5073 "Metsästäjä on aina askeleen edellä"

23.01.2013 15:26

Tiedote törkeästä metsästysrikoksesta
23.01.2013

Perhossa 19.-20.1.2013 tapahtuneen epäillyn törkeän metsästysrikoksen tutkinnassa on edistytty hyvin. Seurannassa, tutkinnan aloittamisessa sekä esitutkinnassa merkittävässä asemassa on ollut moniviranomaisyhteistyö Metsähallituksen, Rajavartiolaitoksen sekä Liikkuvan poliisin kanssa. Esitutkinnassa on varmistunut, että tuolloin viikonlopun aikana on luvattomasti ampumalla tapettu kolme sutta. Koti- ja maastoetsintöjen myötä poliisi on löytänyt kolme sutta. Suden raadot toimitetaan jatkotutkimuksiin Eviralle.

Esitutkinnan aikana on viisi henkilöä on/ollut pidätettynä tapauksen johdosta. Poliisi harkitsee lähipäivien aikana mahdollisia vangitsemisia. Lisäksi useita henkilöitä on kuultu asiaan liittyen rikoksesta epäiltynä. Kotietsintöjä on tehty kymmeniä.

Kertyneen esitutkinta-aineiston perusteella susijahti on ollut suunniteltua ja organisoitua ajoittuen koko viikonlopulle. Jahdissa on käytetty muun muassa moottorikelkkaa ja viestintävälineitä. Jahtiin osallistuneet ovat kaikki kokeneita metsästäjiä ja erämiehiä. Lisäksi tämän tutkinnan yhteydessä on käynnistetty esitutkinta muutamista ampuma-aserikoksista.

Tutkinta jatkuu edelleen intensiivisenä. Näin ollen tutkinnallisista syistä tarkempia yksityiskohtia ei poliisi tässä vaiheessa asiasta anna. Asiasta tiedotetaan seuraavan kerran aikaisintaan perjantaina 25.1.2013 kello 13.00 alkaen. Tutkinnanjohtajana toimii rikoskomisario Anders Åfors puh: 071-8747 830