Ravintolatupakoinnin Salliminen

Kalle Laukkanen

/ #30

04.10.2007 08:56

Koko lakiehdotuksen pohja, pointti ja kanta taisi olla muistaakseni alunperin työntekijöiden yhtäläisten olosuhteiden turvaaminen. Onhan ravintoloissa ollut vaikka kuinka pitkään savuttomat ja savulliset alueet, mutta työntekijät joutuvat liikkumaan molemmissa. En oikein usko että tämänhetkiset lait taipuvat siihen että tupakoivakaan työntekijä olisi hyvissä olosuhteissa tupakansavussa (tämä laki tosin saattaa olla Huono). Toisaalta sitten tupakoijat närkästyvät tästä; en minä tiedä miten suuri osa tupakoijista, enkä kyllä edes tiedä miten suuri osa merkitsisi mitään. Oikeastaan, tämän asian pohtiminen ilman mitään tilastotietoja on hankalaa koska jos vaikkapa 51% väestöstä haluaa savuttomia ravintoloita, niin demokratian mukaan tämä toteutuisi. Järkevää olisi järjestää erikseen savullisia ja savuttomia ravintoloita, mutta sitten tulisi ongelmaksi tuo työntekijäjuttu ja kuten olen jo parissakin adressissa sanonut, ihminen ei tässä valtiossa itse saa päättää mikä on hänelle hyväksi. Mutta kaikista ratkaisuista itse olisin eniten sen kannalla että osalle ravintoloista annettaisiin erikoislupa tupakointitiloihin (sitä en tiedä miten tuo lupa päätettäisiin, nopalla heittämällä kai). Työolosuhteiden kuuluisi tietenkin tulla työhaastatteluissa esille.

Eiköhän siinä tullut tarpeeksi asiasta; nykyisen lainsäädännön alla nykyinen järjestely on se helpoiten toimiva. Ja mielestäni tupakoitsijoita on turha syyttää tupakoinnistaan; tosin minun mielestäni on turha syyttää sarjamurhaajiakaan, joten ehkä emme tässä kohtaa kuuntele mielipidettäni.