Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Pysäkillä seisoja

/ #82 Re: Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

31.01.2013 23:27

#78: Järkeä nyt asioihin, hyvät virkamiehet - Re: Re: Re: Re: Pyöräteitä on suunniteltu kohta kolme vuotta

Caloniuksenkadun kulman liikennevalot ovat todella hyvä näkökulma, jota takuulla ei kukaan ole ottanut tässä huomioon. Tuleehan se olemaan jatkossa mielenkiintoista, kun kasin ratikka pysähtyy liikennevaloihin samaan kulmaan kuin aina ennenkin ja seisoo siinä ihan yhtä kauan, mutta ovet vaan eivät aukea, kun ei enää ole pysäkkiä. Eihän se ovien avaaminen ja sulkeminen matkustajia varten vie kuin vajaan minuutin.

Mutta eihän tässä ole otettu mitään muitakaan järkiperusteita huomioon (niin kuin kaupungin hommissa ei muutenkaan ole nykyään). Kauhistun aina, kun kaupunki alkaa "uudistaa", "elävöittää" tai "saneerata" jotakin. Lopputulos on yleensä karmea, kuten vaikka Kiseleffin basaarissa tai Hietalahden-halliseikkailussa, jossa hallia muutetaan edestakaisin ruokahalliksi ja joksikin muuksi, ja aina palaa miljoonatolkulla veronmaksajien rahaa.

Tässä olisikin vihreille liikenne- ja kaupunkisuunnittelijoille pari ilmaista ideaa: ei niitä ratikkapysäkin korokkeita kannata purkaa, vaikka viettekin meiltä väkisin pysäkit. Siihen voisi perustaa pari pikaruokakioskia, joista voi myydä ruokaa autoilijoille. Liikenne tulee kuitenkin seisomaan siinä vieressä niin kauan, että hyvin ehtii haukata parit hampurilaiset. Eikä kaadettujen lehmusten paikalle kannata istuttaa uusien lehmusten taimia, kun kasvu kestää 50 vuotta. Eukaleptushan kasvaa paljon nopeammin, joten niitä pystyy saneeraamaan useammin. Ja jos ne eivät siinä oikein menesty, niin voisihan siihen perustaa kujanteen vaikka hylätyistä muovikuusista, niin hoito-ongelmat olisi "hoidettu" pitkäksi aikaa. Tulisi Mechelininkatu kerralla "elävöitettyä".