Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Itsekkin pyöräilen

/ #91 Re: Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

01.02.2013 19:38

#86: Elämmekö vain trendimaailmassa? - Re: Vaihda auto polkupyörään Mechelininkadulla

Pyöräilyhän on erittäin suositeltu liikkumismuoto esim. ylipainoisille tai iäkkäille ihmisille, sillä se ei rasita niveliä ja helpottaa kantamusten kannossa. Pyöräily ei kuitenkaan sovi patalaiskalle ihmisille, joka on tottunut liikkumaan ovelta ovelle. Se ei myöskään sovi sellaiselle, joka pitää pyöräilyä yksin hippien harrastuksena. Jos on asennevamma, niin sitten pyöräily ei sovi.

Mutta ei kait tässä ketään olla pyöräilyyn pakottamassa. Ihmiset siirtyvät pyöräilyyn ihan omasta tahdostaan, kun he huomaavat, miten näppärä ja vaivaton tapa se on liikkua paikasta toiseen. Esteenä pyöräilyn lisääntymiselle on turvallisen ja sujuvan pyöräverkoston puuttuminen. Bussien ja tööttäilevien autojen seassa pyöräily pelottaa, mikä on täysin ymmärrettävää. Siksi tärkeimmille väylille tulee rakentaa pyöräkaistat, jotta pyöräilijät voivat kulkea turvallisesti.

Kyse onkin siitä, ovatko kaikki liikenteessä tasa-arvoisia? Pyöräilijät ovat vähemmistössä, mutta siitä huolimatta heilläkin on oikeus turvalliseen ja sujuvaan infraan. Ja heillä on myös oikeus vaatia sitä.