Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Terveisiä Pjongjangista

/ #100 Kateudesta Vihreät

02.02.2013 18:58

Sain vasta nyt käsiini tämän kuuluisan Mechelininkadun katusuunnitelman piirrokset. Kyllä pääsi makeat naurut, kun näin, mitä täällä puuhastellaan. Vai on uusi pyöräkaista "terveellinen" ja "turvallinen". Eihän kukaan täysjärkinen fillaristi mene vapaaehtoisesti polkemaan tällaisen 30 000 auton liikennevirran viereen kadulle, jossa on joka hiton kulmassa liikennevalot ja autot paahtavat ohi pakoputket käryten. Pakokaasutilanne ei muutu kuin huonompaan suuntaan, kun ajorataa kavennetaan ja liikenne hidastuu ja seisoo. Vierestä pyyhkäisevät ohi vauhdilla tulevat paloautot, joita muut autot joutuvat väistelemään pyöräkaistalle. En aio olla siinä paikalla, kun ensimmäiset väistäjät tunkevat päälle.

Minkä ihmeen vuoksi tätä markkinoidaan turvallisena vaihtoehtona Hesarin "normilapsenlapsen" suulla? Tässähän vääristellään totuutta oikein olan takaa. Tekeillä on punaisella värillä "erotettu" kadunreunan kaista, eikä väristä näy talvella vilaustakaan, kun se on lumen peitossa. Eihän kukaan vastuullinen vanhempi päästä lastaan fillaroimaan tällaiseen paikkaan eikä itsekään mene sekaan, kun lähistöllä on tarjolla paljon miellyttävämpiä pyöräilyvaihtoehtoja.

Tässä onkin selvästi kyse jostain aivan muusta kuin pyöräilymahdollisuuksien parantamisesta. Vanha kunnon kateus nostaa päätään, ja suunnitelman kärki kohdistuu tietysti yksityisautoiluun, vaikkei sitä sanota suoraan, yritetään vain vaikeuttaa kaikin käytettävissä olevin keinoin. Samalla viedään siinä sivussa ikäihmisiltä kaikki mahdollisuudet käyttää julkista liikennettä, jotta mummot saataisiin pidettyä pois Stockmannilla. Vaan kyllä ne penteleet menevät sinne vaikka taksilla.

"Joku" yrittää tehdä itselleen monumenttia "koko kantakaupunkia koskevasta pyöräilyn tavoiteverkosta". Vanhat, hienot miljööt nurin tällaisen turhanpäiväisen kaistanpätkän vuoksi! Minkähän arvoympäristön aiotte saneerata seuraavaksi? Kyllä Töölössä on vielä puita kaadettavaksi... Vihreät entiset "ympäristönsuojelijat" ovat näköjään tehneet täyskäännöksen, kun tavoitteena on oman poliittisen uran edistäminen muut jyräämällä. "Kyse on politiikasta", kuten hankkeen taustapiru muistaa muistuttaa.

Kateus on vahva käyttövoima, mutta harmillisesti se värjää vihreäksi.