Saamenkieliset tv-uutiset siirrettävä parempaan katseluaikaan

Vieras

/ #65

06.02.2013 13:17

Saamenkieliset uutiset eivät palvele ainoastaan saamenkielisiä, vaan koko kalottialueen väestöä.

Rovaniemeläisenä olen kiinnostunut mitä sukulasille ja heidän ympäristössä on tapahtunut Pohjois-Ruotsissa tai mitä kulttuuritapahtumia on tulossa tai on ollut Tromssassa, Narvikissa, Lofooteilla ja tai muualla kalottialueella.

Nyt oleva lähetysaika saamenkielisten uutisten ja samalla kalottialueen uutisten osalta on puoliltaöin tai jopa sen jälkeen, mikä ei ole missään mielessä kohtuullinen alueellisen väestön eikä vähemmistökansan kannalta.

Mielestäni Ylen tehtävä on kansallisena verorahoituksin turvin toimivana yhtiönä tarjottava koko väestölle tasapuolisesti palvelut väestön tarpeet huomioon ottaen ketään syrjimättä tai vähättelemättä.

Pohjois-Suomen väestöä varmaan kiinnostaa muutaman sadan kilometrin lähettyvillä olevat Venäjän ydinjäteongelmat edelleen, kalottialueen luonnon hyödyntämiseen johtavat öljynporaus-, kaivos- ja matkailuhankkeet enemmän kuin tuhansien kilometrien päässä Kreikan jatkuvat mellakat tai Brysselin herrojen oman edun keinottelut.

Kalottialue on täynnä erilaisia kulttuuritapahtumia, mitkä ovat paljon lähempänä meitä kuin ooppera Helsingissä tai Helsingin musiikkitalon tarjonta. Esimerkiksi Ylen kannattaisi käydä seuraavaksi Jokkmokk:ssa 7-9 helmikuu 2013 ja ottaa selvää mitä tarjontaa siellä on.

Pentti Havupolku