Laajasalon kauppakeskuksen alueen asemakaava turvallisemmaksi

Laajasalon kauppakeskuksen alueen asemakaavaa ja Laajasalontien ”bulevardi”-suunnitelmaa on muutettava siten, ettei alueen kevyenliikenteen turvallisuus heikkene ja että väylän ajoneuvojen välityskyky ei ainakaan huonone asukasmäärien kasvaessa alueella.

Tällä hetkellä Laajasalon ytimessä ostoskeskuksen ympäristössä on täysin poikkeuksellinen ja upea tilanne kevyenliikenteen turvallisuuden kannalta. Ostoskeskus, kirjasto, terveyskeskus, yläasteen ja ala-asteen koulu ja kirkko ovat kaikki saavutettavissa ilman yhtään ajoneuvoliikennetien ylitystä. Alue on osittain täysin ajoneuvo- ja bussivapaa.

Yliskallion = ”Vanhan Yliskylän” puolelta Kirkkosalmentien kohdalta alkava, Laajasalontien ylittävä, kevyenliikenteen silta yhdistää kevyenliikenteen reitin Ilomäentieltä aina Borgströmin puistoon ja Kaitalahdentielle asti: täysin lapsiystävällisesti ja turvallisesti! Silta on erittäin aktiivisessa käytössä. Sitä kautta liikkuu päivittäin Yliskallion alueen asukkaiden lisäksi myös runsaasti ihmisiä Kuukiventieltä, Kumianpäästä, Köökarinkujalta, Orisaarentieltä tai Henrik Borgströmintieltä. Reitti palvelee myös Yliskylän puolelta tulevia ulkoilijoita. Reitin tärkeyttä ja merkittävyyttä alueen asukkaille ei voi liiaksi korostaa!

Ksv:n omissa suunnitteluperiaatteissa esitetyt lauseet “Palveluiden alueella on laadukas kävelykeskusta, sujuvat pyöräily-yhteydet, vaihtopysäkit bussi- ja raitioliikenteelle sekä liityntämahdollisuudet moottoriajoneuvoille. Ostarin vaihtopaikka lisää asiointia ja tukee palveluiden elinvoimaisuutta” eivät toteudu nykyisen suunnitelman mukaan vaan tulevat huononemaan nykytilanteesta merkittävästi. Eritasoristeysten muuttaminen tasoristeyksiksi heikentää liikenneturvallisuutta tavalla, jota alentuvat ajonopeudet eivät riitä kompensoimaan. Nyt kaavasuunnitelmassa olevia uudistuksia ei voi tehdä liikenneturvallisuutta heikentäen.

Nyt esitetty Laajasalontien bulevardisointi siirtää tulevaisuudessa jalankulun ylittämään vilkasliikenteisen pääväylän, missä on ajoneuvo- sekä raitiovaunuliikenne kahteen suuntaan eli vähintään nelikaistainen tienylitys + pyörätiet molemmin puolin. Laajasalontietä kulkee jo nyt 18 000 ajoneuvoa/vrk ja liikenne-ennusteen mukaan Laajasalon sillalla on 38 000 ajoneuvoa vuorokaudessa vuonna 2035. Suunnitelman lähtökohdaksi on otettava se, ettei ajoneuvoliikenne Laajasalosta häviä vaan lisääntyy oleellisesti ja siksi liikenteen aiheuttamat vaikutukset on huomioitava ennakoiden ja asukkaiden turvallisuutta heikentämättä.

Nykymuodossaan Laajasalontie ei suinkaan erota Yliskylän länsi- ja itäpuolia toisistaan, bulevardia reunustavien kerrostalojen muuri ja kävelysillan poistaminen (vaikkakin vain väliaikaisesti 10 vuoden ajaksi) sen tehokkaasti kyllä tekee.

Me addressin allekirjoittaneet vaadimme että ensisijaisesti pyritään säilyttämään nykyinen kevyenliikenteen silta uuden ostoskeskuksen rakentamisen ajan. Mikäli tämä ei ole mitenkään ratkaistavissa /toteutettavissa, niin heti kun rakennusteknisesti on mahdollista, purettavan kevyenliikenteen sillan tilalle rakennetaan uusi vastaavaan käyttötarkoitukseen soveltuva silta helpottamaan alueen asukkaiden liikkumista Yliskylän palveluiden pariin ja turvaamaan lasten koulumatkoja. Tämä myös edesauttaa uuden ostoskeskuksen elinvoimaisuuden kehittämisessä ja ylläpitämisessä.

Sen sijaan että Laajasalontietä lähdetään keinotekoisesti nostamaan kuopasta ja ”bulevardisoimaan”, voidaan se kattaa n. 700m matkalta Kuukiventien sillalta aina Reposalmentien sillalle saakka ”viherkannella”, jolloin kevyen liikenteen turvallisuus ei jatkossakaan vaarannu, tasoerot saarella säilyvät ja lisärakentaminen Yliskylän alueelle mahdollistuu huomattavasti enemmän saaren luontoarvoja kunnioittaen. Pysäköintiliikenne ja tavaraliikenne ostoskeskukseen sekä tuleva raitiotietä varten suunniteltu liityntäpysäköinti kulkee kannen alla vaarantamatta kevyen liikenteen kulkijoita. Viherkannen päälle voidaan suunnitella kunnon kävelykeskusta sekä tarvittavat pyörätiet (ml. baana), joita pitkin pääsee Herttoniemenrannan puolelle kuljettavalle Kuukiventien sillalle suoraa reittiä.

Raitiotien toteuttaminen onnistuu varmasti myös nykyiseen Laajasalontiehen integroimalla. Nykyiselläänkin tien keskellä on ”viherkaista”, joka ainakin näin maallikon silmissä on tarpeeksi leveä raitiotietä varten. Suunnitelmissa on että raitiovaunut ”laskeutuvat” Koirasaarentieltä Laajasalontielle, jatkavat Nesteen huoltoaseman kohdalle, josta sitten kääntyvät oikealle Yliskyläntien suuntaan. Viherkannen ei tarvitsisi vaikuttaa tähän ratasuunnitelmaan lainkaan. Se kuitenkin poistaisi tuulitunnelimaisen, ahtaan ja pölyisen kaupunkibulevardin reunusalueen asumisen saaste- /meluongelmat ja mahdollistaisi kannen päälle väljemmän ja alueen nykyistä rakennuskantaa mukailevamman rakentamisen Yliskylän alueelle.