Lauttasaaren Vattuniemen koulun oppilaita ei saa asettaa eriarvoiseen asemaan!

Lauttasaaren Vattuniemeen on tulossa 600 oppilaan ala-koulu. Koulun käsityötiloiloihin ei ole piirretty lainkaan teknisen työn konesalia. Konesalissa on kaikki ne koneet, jota käsityön opettaja tarvitsee valmistelevaan työhön. Normaaliin käsityöluokan varustukseen kuuluu ainakin pöytäsirkkeli, oiko/tasohöylä, vannesaha ja penkkihiomakone.

Uuden opetussuunnitelman kantavia ajatuksia on oppilaan oma suunnittelu, monimateriaalisuus, kokonainen käsityö ja teknologia. Oma suunnittelu on todella hankalaa, mikäli opettaja ei pysty tekemään oppilaalle sopivaa aihiota. Usein oppilaan oma suunnitteluprosessi hahmottuu vasta matkan varrella ja työtä muokataan ja muutetaan montakin kertaa. Tämä vaatii opettajalta kykyä ja mahdollisuutta tarjota oppilaalle hänen tarvitsemansa materiaalit. Mikäli materiaalit on valmiiksi sahattuja määrämittaisia ja paksuisia, tämä väistämättä rajoittaa suunnittelua ja toteutusmahdollisuuksia. Joskus myös oppilas epäonnistuu ja työ hajoaa. Tällöin on helpottavaa, jos opettaja voi tehdä oppilaalle uuden työn samaan vaiheeseen ja oppilas saa uuden yrityksen. Tähänkään ei koneiden puutteessa olisi mahdollisuutta.

Julkisuudessa on ollut tietoa, että Helsingin kaupunki pyrkisi miettimään kouluja siten, että eri koulut palvelevat eri tavalla käsityön opetusta. Mikäli on ajateltu, että Myllykallion koulussa tehtäisiin se valmisteleva työ, mitä käsityön opetus vaatii, tuo tämä uusia ongelmia. Kuinka palat kuljetetaan koululta toiselle. Miten toimitaan kun tarve onkin kesken oppitunnin. Pyöritteleekö oppilas peukaloitaan, kun ei ole sopivaa materiaalia? Vai onko tarkoitus, että oppilaat ravaavat koulusta toiseen kesken päivän pitkin Lauttasaarta?

Käsityön luokan konesali palvelee myös koko kouluyhteisöä. Nykyisessä ilmiöpohjaisessa opetuksessa käsityön luokan mahdollisuudet korostuvat. Esimerkiksi ilmiöviikon aikana käsityön opettaja tekee monenlaisia rakennelmia ja osia oppilaiden projekteihin. Mikäli koulussa ei ole kunnollista välineistöä tätä mahdollisuutta ei ole. Jos koulussa toteutetaan näytelmäprojekti, tehdään lavasteet konesalin koneilla. Näitä esimerkkejä voi luetella loputtomiin. Kaikki ne mahdollisuudet puuttuvat tuosta koulusta, mikäli käsityöntiloja ei rakenneta kunnollisesti.

Lauttasaaren eteläinen alue on palveluiltaan melko kehittymätön. Vattuniemen koulu mahdollistaa iltakäytöllä myös aikuisten harrastusmahdollisuuksien lisääntymisen. Työväen opiston kurssikäytössä oikein varusteltu puutyön konesali on tärkeä osa. Tätäkään mahdollisuutta ei ole, mikäli käsityönluokka alivarustellaan.

Me allekirjoittaneet Lauttasaarelaiset vaadimme, että Vattuniemen koulun oppilaita ei aseteta eriarvoiseen asemaan. Vattuniemen koulu tulee rakentaa siten, että se tarjoaa turvallisen ja monipuolisen oppimisympäristön kaikkien oppiaineiden opetukseen. Koulun rakentamisessa tulee ottaa huomioon iltakäyttö. Käsityön tilat tulee rakentaa siten, että ne mahdollistavat kunnollisen opetuksen myös puun ja metallin osalta.