Shiroi Senshi Yamato suomeksi

yamm22.png
Suomalaiset Hopeanuoli-fanit ovat jo vuosia haaveilleet Yoshihiro Takahashin legendaarisen teoksen, Shiroi Senshi Yamaton, lukemisesta. Yamato oli Takahashin ensimmäinen pitkä koirasarja, jota ilman Hopeanuolta tuskin koskaan olisi tehty. Yamato osoitti koiramangoille olevan kysyntää ja näytti Takahashille tien menestykseen. Yamato on Takahashin uralla merkittävä teos, joka ei saa päästä unohtumaan. Myös muille mangafaneille teos on kiinnostava aikakapseli menneisyyteen. Tämän adressin tarkoituksena on herättää kustantajien huomio kääntää sarja viimein suomeksi.

Tietoa sarjasta lyhyesti:

Shiroi Senshi Yamato on suomeksi ”Valkoinen soturi Yamato”. Sarjaa julkaistiin alun perin Gekkan Shōnen Jump -lehdessä vuosina 1978-1989. Yamaton ensimmäinen julkaisu oli 26:n pokkarin pituinen, eli kyseessä on melko pitkä sarja. Sarjasta on tehty ainakin viisi eri painosta.

Yamato on villikoiralauman johtajan pentu, joka jää orvoksi ihmisten ampuessa hänen laumansa. Yamaton urhoollisuudesta vaikuttunut nuori poika Ryou adoptoi pennun, ja hänet ristitään kuuluisan taistelulaivan mukaan. Jo pienenä Yamato osoittaa olevansa sitkeä ja vahva, joten hänestä aletaan kouluttaa taistelukoiraa. Koirataisteluiden maailma on kuitenkin täynnä vaaroja, kuten likaisia keinoja käyttäviä kilpailijoita. Yamato joutuu moneen seikkailuun ja vaaralliseen tilanteeseen, mutta selviytyy niistä rakkaan isäntänsä ja uskollisten ystäviensä avulla. Hänestä kasvaa voimakas, oikeudenmukainen ja rehti koira, joka on joka päivä lähempänä mestarin titteliä.

Koirataistelut on aiheena negatiivisia tunteita herättävä. Yamato on kuitenkin pala historiaa, se on peräisin täysin eri kulttuurista ja aikakaudelta. Tarina ei myöskään ole realistinen, vaan sisältää hyvin korkealentoisia tapahtumia, jotka ovat täysin mahdottomia oikeassa elämässä. Kyseessä on selkeästi fiktiivinen teos. Aiemmin on jo suomennettu toinen Takahashin koirataisteluista kertova sarja, eli Taistelukoira Zero. Tämän suomentaminen ei ilmeisesti herättänyt ollenkaan julkista paheksuntaa. Myös Hopeanuolessa on ollut monia kohtauksia koirataisteluista.

Sarja on kiehtova ikkuna menneisyyteen myös Takahashin taiteen osalta. Koska sarja on niin pitkä ja aloitettu Takahashin uran alkupuolella, on sen taide alussa hapuilevan näköistä. Tässä on oma hurmaavuutensa, ja on kiehtovaa nähdä, kuinka Takahashin taide muuttuu yhä varmemmaksi ja yksityiskohtaisemmaksi sarjan edetessä. Loppupuoli on Takahashin taidetta parhaimmillaan ja edustaa juuri sitä aikakautta (80-luvun puoliväliä ja loppua), jota moni fani pitää Takahashin kulta-aikana. Hopeanuoli-mangan hän aloitti yhä tehdessään Yamatoa, ja nämä sarjat kehittyivät pitkän aikaa käsikkäin, tarkka lukija voikin bongata sarjojen hahmoista ja juonenkäänteistä paljon yhtäläisyyksiä.

Toivomme, että sarjasta kiinnostuneet allekirjoittavat tämän adressin ja jakavat linkkiä eteenpäin.

white(1).png

Suomen Hopeanuoli-fanit ry / Nara Uusihanni    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Suomen Hopeanuoli-fanit ry / Nara Uusihanni voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…