Suomen aborttilaki uudistettava

Me allekirjoittaneet vaadimme seuraavanlaista muutosta aborttilainsäädäntöön:

Raskaus tulee voida keskeyttää viikolle 12 saakka äidin pyynnöstä ilman ehtoja, viikolle 20 saakka erityisluvalla ja viikolle 24 saakka sikiöpoikkeavuuden kohdalla.

Perustelut:

Suomi on tällä hetkellä yksi harvoista länsimaista, joissa raskauden keskeytys ei lain mukaan ole täysin raskaana olevan tahdosta riippuvaa vähintään kahdennelletoista raskausviikolle saakka. Nykyisen lainsäädännön puitteissa raskauden keskeytys ei ole raskaana olevan periaatteellinen oikeus, vaan siihen tarvitaan lähtökohtaisesti kahden lääkärin suostumus ja tämän lisäksi sosiaalinen perustelu.

Sosiaalisin perustein aborttia hakevan elinoloja selvitetään voimassa olevan ohjeistuksen mukaan perusteellisesti perhe- ja henkilösuhteita, taloudellista tilannetta ja terveydentilaa myöten. Moni kokee tämän nöyryyttävänä perusoikeuksiensa polkemisena ja ajanhukkana.

Nykymuotoisella vanhentuneella lainsäädännöllään Suomi näyttää huonoa esimerkkiä maille, joissa kärsitään abortin vaikean saatavuuden aiheuttamista lukuisista ihmisoikeusongelmista. Nykyiseen lainsäädäntöön sisältyy myös riski lain tulkinnan muuttumisesta, jolloin yleinen oikeus aborttiin saattaa vaarantua.

Tutkitusti toimivin keino vähentää abortteja ei ole tiukka lainsäädäntö vaan ehkäisyn saatavuuden helpottaminen sekä seksuaalivalistus. On korkea aika uudistaa Suomen aborttilainsäädäntö vastaamaan nykypäivän käytäntöjä ja asenteita sekä turvata naisen oikeus omaan kehoonsa myös tulevaisuudessa.

Miksei kansalaisaloite? Vastaus: Kansalaisaloite aiheesta on tällä hetkellä viritteillä muiden tahojen kuin adressin tekijän toimesta. Adressin allekirjoittaminen lisää myös osaltaan asian näkyvyyttä.

Linkkejä:

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Olli Pesonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Pitäisikö raiskauksista olla kovemmat tuomiot?