Synnytysten säilyttävä Raahessa

Ahvenanmaan saarimaakunnan jälkeen Suomen pienin synnytysosasto löytyy Raahesta, jossa syntyy noin 400 lasta vuodessa. Osastolla hoidetaan synnytys- ja naistentautien alan potilaat sekä suurin osa sairaalan leikkauspotilaista. Osasto on erittäin kodinomainen ja alueensa asukkaiden suosiossa. Hoito on laadukasta ja potilasturvallisuus hyvä.

Uuden terveydenhuoltolain myötä osaston synnytysten tulevaisuus näyttää kuitenkin hataralta. Lain mukaan päätösvalta sairaalamme toiminnasta siirtyy suuremmassa määrin sairaanhoitopiirille, eli Raahen tapauksessa OYS:lle. Sekä OYS että Oulaskankaan sairaala ovat tehneet selväksi kantansa, jonka mukaan synnytykset Raahessa loppuvat. Selkeitä perusteluja kannalle ei ole saatu.

Niin kansainvälisissä tutkimuksissa, kuin Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen selvityksissäkin on todettu, ettei synnytysten keskittäminen suuriin sairaaloihin ole perusteltua potilasturvallisuuden kannalta. Toisaalta keskittämisen hintana mitä todennäköisimmin on potilaan itsemääräämisoikeuden, valinnanvapauden ja hoidon inhimillisyyden vähenemisen sekä medikalisaation lisääntyminen synnytysten hoidossa. Paikallisesti synnytysten lopettaminen tulee todennäköisesti vaikuttamaan muun muassa työllisyyteen, alueen vetovoimaan sekä sairaalan päivystysvalmiuteen.

Synnytys on ainutlaatuinen ja erityislaatuinen tapahtuma ja sellaisena se tulee nähdä myös tulevaisuudessa.  Kuusamon ja Tammisaaren synnytysten lopettaminen oli surullista nähtävää, perheiden edun nimissä toivommekin että sama kohtalo voitaisiin Raahessa estää.

Raahen sairaalan synnytysosasto    Ota yhteyttä adressin tekijään