Tapiolan puutarhakaupunki on pelastettava

Tapiolan puutarhakaupunki on sekä kotimaassa että maamme rajojen ulkopuolella kiistattomasti tunnetuin suomalaisen arkkitehtuurin yhteinäinen saavutus ja yksi kansallismaisemistamme.

Tapiolan olemukseen kuuluvat edelleen kaikki ne haluttavat ja trendikkäät asumiseen liityvät asiat, joita nykyisin niin voimakkaasti tavoitellaan: loistava ympäristö, ilmaa, kaunetta, tilaa, erilaisia asumisympäristöjä, erinomainen joukkoliikenne, sijainti lähellä kaikkea kiinnostavaa, meren rannalla, runsaasti työpaikkoja, kulttuuritarjontaa, eräät maamme parhaimmista kouluista....

Kaikki tämä aiotaan uhrata, sillä Tapiola on erittäin haluttua seutua. Paine massiiviseen lisärakentamiseen, eli alueen "kehittämiseen" on valtava. Mutta kuten esim. filmin kehittämisessä, on liika aina liikaa tässäkin tapauksessa ja lopputulos katastrofaalinen. Jos tavoitteena olisi alueen parantaminen tai edes ylläpito, korjattaisiin automaattisesti huonossa kunnossa olevat Tapiolan keskeiset osat aina laatoitettuja jalankulkuteitä, ramppivaloja, istutuksien reunoja tms. myöten. Sillä ei ole olemassa aluetta, jonne vain voisi rakentaa lisää ja saman tien jättää aiemmin valmistuneet kokonaisuudet heitteille.

Haluttavuus ja markkinatilanne ovat synnyttäneet myös tilanteen, jossa tulevien asuin- ja liikekiinteistöjen hintataso on ylikuumentunut. Tilanne on täysin vastakkainen sille ideologialle, joka avulla Tapiolaan luotiin maassamme ennennäkemätöntä asumiskulttuuria, "läpileikkauyhdyskunta". Nykyisellä, kasvottomalla ja markkinavetoisella suunnittelulla ja hintatasolla estetään tehokkasti mm. lapsiperheiden muutto Tapiolaan ja aiheutetaan näin vakava vinoutuma yhdyskuntarakenteessa.

Alkuperäinen Tapiolan puutarhakaupunki on pelastettava ja siksi Museoviraston tulee käynnistää Tapiolan suojelutoimenpiteet ml. Itäinen-, pohjoinen- ja läntinen lähiö, keskusta, Hakalehto, Suvikumpu, Sateenkaari sekä Otsolahden ranta-alue ja Itäranta kokonaisuudessaan.

Adressi on tarkoitus luovuttaa Museovirastolle tiistaina, 5. syyskuuta 2006. (Tapiolan peruskivi muurattiin 5.9.1953.)

HUOM! ADRESSIN VOIMASSAOLOAIKAA JATKETTU KUUKAUDELLA

Tapiolalaisilta asukkailta saapuneiden pyyntöjen johdosta on adressin voimassaoloaikaa JATKETTU 5.10.2006 ASTI. Adressi luovutetaan Museovirastolle välittömästi sulkeutumisen jälkeen.

Esa Kivivuori