Vaadimme rekka-autonkuljettajille asianmukaisia peseytymismahdollisuuksia

Suomessa on liikenneasemia, joissa on peseytymistilat ja sauna rekankuljettajille ja matkailijoille, joilla ei ole mahdollisuuksia peseytyä muuten. Peseytymistiloja ei ole riittävästi ja tarpeeksi kattavasti koko Suomessa. Nyt uusiin rakennettaviin ja rakennettuihin liikenneasemiin ei ole rakennettu asianmukaisia peseytymistiloja (Suihkutilat) rekka-autonkuljettajille. Rekankuljettaja tekee raskasta työtä ja monesti työ on niin likaista, että päivänpäätteeksi pitää päästä peseytymään. Nyt uusissa liikenneasemissa tällaista mahdollisuutta ei tarjota.

Rekka-auton kuljettajien sekä muiden, joilla työaikalaki edellyttää noudattamaan lainmukaisia työ- ja ajoaikalepoa, ei ole mahdollisuuksia ajaa ajoneuvollaan sellaiseen paikkaan (esim. hotelli) jossa voisi itse vaikuttaa siihen pääseekö peseytymään vai ei.  Rekka-autojen kuljettajien on pakko pysäyttää ajoneuvo 9 tunnin ajon- tai 15 tunnin työaikalain puitteissa. Liikenneasema, jossa ei peseytymismahdollisuutta tarjota, joutuu rekka-auton kuljettaja yöpymään likaisena omassa ajoneuvossaan.

Tämä on erittäin epäinhimillistä! Siksi vaadimme adressissa kansalaisaloitteen – lakiin muutettavaksi seuraavan uudisrakennuslain / - ja  saneerattaviin kohteisiin kohdan, joka edellyttää seuraavaa:

Jokaiseen uuteen rakennettavaan tai peruskorjattavaan liikenneasemaan pitää tarjota mahdollisuus peseytymiseen. Liikenneasemalla pitää olla lainmukaiset peseytymismahdollisuudet rekankuljettajille ja muille työntekijöille, joidenka työaikalaki edellyttää sen noudattamista ja joilla ei ole mahdollisuuksia itse vaikuttaa taukopaikkaan – tai jatkaa matkaa sellaiseen paikkaan, jossa peseytymismahdollisuus on. Tämä tarkoittaa asianmukaisia suihku – ja / tai saunatiloja.

Mikäli liikenneaseman rakentaja/ tai omistaja ei suostu rakentamaan asianmukaisia tiloja, pitää rakennuslupa evätä. Lakiin pitää muuttaa samanlainen rakennusvelvoite, kuin mitä Invalidivessoilla on.

(Saksassa ja muualla Euroopassa jokaisella huoltoasemalla on peseytymismahdollisuus ja se taitaa olla kirjattu lakiin)

Mikäli adressiin tulee riittävästi nimiä, teemme asiasta kansalaisaloitteen.