Pelastakaa Pirkkolan metsä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Hyvää juhannusta

2020-06-18 14:26:06

Puiden kaato Pirkkolassa oli jo alkamaisillaan alkuviikosta, mutta työt on nyt keskeytetty hallinto-oikeuden päätöksellä siksi aikaa kun asiasta tehdyt valitukset käsitellään. Kymmenen eri alojen asiantuntijaa esittää kiistan ratkaisemista maankäyttö- ja rakennuslain mukaisella poikkeamisluvalla, jolloin paikan muutos voisi tapahtua nopeastikin.

Myös muita vaihtoehtoisia paikkoja on esitetty mm. Pirkkolantien varrelle hyvien raidejokeri-yhteyksien varrelle.

Apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki on ilmoittanut, että kaupunki on valmis neuvottelemaan paikan siirrosta. Tähän mennessä ei halliyhtiö ole vielä osoittanut neuvotteluhalukkuutta, mutta toivomme tilanteen muuttuvan. Mielestämme Sinnemäen kommentti on merkittävä osoitus siitä, että kansalaisyhteiskunta toimii ja niin halutessaan, voidaan kuunnella kansalaisten tahtoa ja perua huonot päätökset.

Nimiä on kertynyt jo yli 9000. Se on selkeä kannanotto Pirkkolan metsän säilyttämisen puolesta ja on varmasti vaikuttanut tämänhetkisiin positiivisiin käänteisiin asiassa. Nimien keruu kuitenkin jatkuu ja tiedon levittäminen adressista on edelleen tärkeää. Mitä laajempi joukko Pirkkolan metsää puolustaa, sitä hankalampi on halliyhtiön pysyä liikkumattomassa kannassaan.

Puut ovat vielä pystyssä, kallio järkähtämättä paikoillaan ja lintujen laulu täyttää Pirkkolan metsän.

Tapahtumien kulkua ja uusia käänteitä voi seurata:

Suuret kiitokset allekirjoittajille!

Hyvää juhannusta!

Pirkkolaryhmän puolesta,

Susanna Pitkänen, KM, ympäristökasvattaja

Sanni Seppo valokuvataiteilija

Lisätietoja: keskuspuistoryhmä@gmail.com

Pirkkolan hallihankkeesta on kirjoitettu lukuisissa medioissa:

Sanni Seppo

Kiitos allekirjoittajille, toiminta jatkuu!

2020-06-10 07:18:25

Ensimmäisenä vuorokautena adressiin kertyi nimiä lähes 2000 ja nyt mennään jo reilusti yli 7000 allekirjoittajan. Tieto adressista on mennyt Pirkkolan Liikuntahalli oy:lle ja Helsingin kaupunginvaltuustolle, joiden toivomme nyt ottavan asian uudelleen harkintaan. Emme vastusta itse hallia, mutta paikka on väärä. Luontoarvojen lisäksi se vaikutta myös ulkoliikunnan reitteihin, sillä hallin ja kaavailtujen parkkipaikkojen alle jäisivät mm lenkkipolut ja hiihtoladut.

Kaavoitus ja lupamenettelyt puoltavat hanketta, ja julkisuudessa on valitettu vastustuksen alkaneen liian myöhään. Hanke ei kuitenkaan ole edennyt yksimielisesti, vaan eri vaiheissa myös kansalaiset ovat vaatineen paikan siirtoa. Tällä hetkellä on vireillä valitus Helsingin hallinto-oikeuteen. Sen päätöksestä riippuen yhtiö aloittaa työt heti kuin mahdollista kenties kunnioittamatta edes lintujen pesimärauhaa.

Mutta ennen kaikkea: niin kauan kun kallio on räjäyttämättä ja puut kaatamatta, ei ole liian myöhäistä! Nimien keruu jatkuu! Toivomme että levittäisit tietoa Pirkkolan metsästä ja adressista. Vain julkinen painostus voisi estää töiden alkamisen ja pelastaa Pirkkolan metsän.

Pirkkolaryhmän puolesta kiittäen,

Susanna Pitkänen, KM, ympäristökasvattaja

Sanni Seppo valokuvataiteilija

Lisätietoja: keskuspuistoryhmä@gmail.com