Ei toiselle kiitotielle ja kasvavalle lentomelulle

Otamme kantaa Pirkanmaan liiton 2. vaihemaakuntakaavaan. Maankäytön tarpeita on tutkittu jopa vuoteen 2030 asti. Pirkkalan lentokentän lentomatkustajaennustetta vuoteen 2030 saakka ei ole kuitenkaan julkisuudessa näkynyt. Varaus toista kiitotietä varten on lähtöisin ilmailulaitos Finaviasta. Finavian kirje 23.5.2008 Pirkkalan kuntaan kertoo paljon: "Kahteen kiitotiehen varautumiseen tulee olla usko lentoliikenteen kasvuun ja kehitykseen." Kahteen kiitotiehen varautumisen on mielestämme perustuttava tietoon ja tutkimukseen eikä vain uskoon.

Varaus nielaisee Pirkkalan pieneen pinta-alaan verrattuna valtavan maa-alueen. Kiitoratojen etäisyys toisistaan tulisi olemaan 1,5 kilometriä, koska niiden väliin halutaan sijoittaa elinkeinotoimintaa. Näin laajasta lentokenttäalueesta seuraa asutukselle monenlaista haittaa: mm. lentomelu kasvaa huomattavasti kuntakeskukseen päin, alueella jo asuvat joutuvat kokemaan epävarmuutta ja taloudellisia menetyksiä kotien ja maan arvon laskiessa.

Liikennetilasto vuodelta 2010 tietää Suomen lentokenttien yhteenlasketun matkustajamäärän olevan 16.5 milj., Helsinki-Vantaan 12.9 milj. ja Tampere – Pirkkalan 0.6 milj. Lontoon seudun Heathrown kaksi kiitotietä käsittävän kentän vuoden 2010 matkustajamäärä on 65.9 milj. Tällä hetkellä kapasiteetti on n. 33 milj. / kiitotie. Uuden terminaalin valmistuttua vuonna 2015 kapasiteetti nousee 45 milj. matkustajaan. Luvut osoittavat, että Lontoon seudun yhden kiitotien kapasiteetti on kolminkertainen verrattuna koko Suomen lentomatkustajien määrään. Edellä oleva osoittaa kiistattomasti, ettei tulevaisuudessakaan välityskyky Pirkkalan kentältä lopu. Oikeutettu johtopäätös kuuluu:

Lentokentän 2. kiitotien merkintä kaavaehdotuksesta on syytä poistaa.

Pirkkalan lentokentän ympäristö on kärsinyt lentomelusta Satakunnan lennoston saapumisesta alkaen. Meluhaitan vakavuudesta kertoo, että sitä on selvitelty poliisin johdolla. Lennoston operointi asutuksen keskeltä on ihmisten viihtyvyyden ja terveyden kannalta valitettavaa. Yhdyskuntien kannalta sotilastukikohdan sijainti asutuksen, yritysten ja liikenteen solmukohtien keskellä on arveluttava.

Tarpeellisin ja kiireellisin lentämiseen liittyvä toimi on tarkastella kriittisesti Pirkkalan lentokentältä suoritettavaa sotilaslentotoimintaa perusteettomien aluevarausten sijaan.

Adressi luovutetaan Pirkanmaan liitolle keväällä 2012.

**** ADRESSITILANNE 30. TAMMIKUUTA 2012 LUOVUTETAAN PIRKANMAAN LIITOLLE ****

Allekirjoitus: Rauhallisen ja viihtyisän asuinympäristön puolesta

Rauhallisen ja viihtyisän asuinympäristön puolesta    Ota yhteyttä adressin tekijään