Espoon Finnoon päiväkodit ja koulut on rakennettava mahdollisimman pian

Me allekirjoittaneet vaadimme Espoon kaupungin valtuustolta ja kaupunginhallitukselta, että Finnoon alueelle suunnitellut ja voimassa olevan asemakaavan mahdollistamat päiväkodit ja koulut on rakennettava mahdollisimman pian.

Espoon Finnoossa on kova pula päiväkotipaikoista. Alueelle on muuttanut 1000 uutta asukasta vuosien 2022 ja 2023 aikana, ja asuntoja on paraikaa rakenteilla 2000 asukkaalle. Tästä huolimatta yhtään päiväkotia ei ole aloitettu rakentamaan. Alueen lapset joutuvat kauas päiväkotiin, kun myös esimerkiksi Matinkylän päiväkodit ovat ääriään myöten täynnä. Laskukaavan mukaan 100:sta asukkaasta 20 tarvitsee paikan varhaiskasvatuksesta tai peruskoulusta. Pian siis jo 600 finnoolaista lasta on ilman lähikoulua tai -päiväkotia.

Finnoon alueella on vuonna 2017 lainvoiman saanut asemakaava (Finnoo-Djupsundsbäcken, kaavanumero 441600), joka mahdollistaa yhden koulun ja useamman päiväkodin rakentamisen. Esimerkiksi Hyljetiellä korttelissa 31149 YO-1-kaavamerkintä mahdollistaa koulun ja päiväkodin rakentamisen ja korttelissa 31144 YL-1-kaavamerkintä mahdollistaa päiväkodin rakentamisen.

Jos Espoo haluaa houkutella Finnoon alueelle lapsiperheitä, päiväkodit ja koulut täytyy rakentaa ensi tilassa.

Tämä adressi toimitetaan Espoon kaupungin valtuustolle sekä kaupunginhallitukselle.

Espoon_ajantasa-asemakaava_värillinen.PNG

KUVA: Finnoo-Djupsundsbäcken kaava-alue (nro 441600). Violetilla YO-1 ja YL-1-korttelit, joihin on mahdollista rakentaa koulu ja/tai päiväkoti. Kuvalähde: Espoon ajantasa-asemakaava, https://kartat.espoo.fi