Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

Kommentoitu viesti

paviljonki purkuun

#239 Re: Re: Re: Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

27.02.2013 10:42

#238: Ei savua ilman puita - Re: Re: Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

Ahaa, siis ajoradan vasemmassa reunassa tai keskellä. Kaikki sivuttaissiirtymät ovat sekä vaaraksi että huonosti toteutettavissa. Samalla se vesittää pyöräilyn mielekkyyttä tai jopa koko ideaa: mikäli pyöräily koetaan hankalaksi, huonosti saavutettavaksi tai vaaralliseksi, silloin ei pyöräillä - tai ajetaan jalkakäytävällä. Juuri tämä sama tilanne on nyt Mechelininkadulla, siksi "tarkkailijat" eivät näe ketään ajamassa. Kuka ehdoin tahdoin haluaa autojen riivaamiksi?

Näitä kahden ajokaistan väliin tehtyjä ratkaisuja käytetään vain silloin kuin oikea ajokaista loppuu eli käytännössä kääntyy. Ja siinäkin kääntyvien ajoneuvojen määrä on ratkaiseva (jos kääntyviä on vähän, pienempi riski on ajattaa pyörät suoraan yli oikeaa reunaa, jotta keskelle siirtyminen voidaan vältää; mutta jos kääntyviä on paljon, silloin riskiksi muodostuu suoraan jatkavan fillarin ja oikealle kääntyvän autoilijan konflikti eli silloin pyöräkaista piirretään keskelle ja sinne poikittaissiirtyminen yli ajokaistan on pienempi riski. Lisäksi liikennevaloja voidaan ajastaa siten että pyöräiljä saapuu keskellesiirtymiseen valojen ollessa punaiset, jolloin autojono seisoo. Arkadiankadulla keskellä olevalle pyöräkaistalle taas ei tule sivuttaissiirtymää, kun oikealle kääntyvien kaista alkaa vasta pysäköinnin jälkeen. Arkadiankadulla olisi tietenkin voinut lopettaa pyöräkaistan samaan kohtaan missä ryhmittymiskaistat alkaa, mutta laki kieltää silloin pyörätaskun tekemisen (pyörätaskuun pitää johtaa pyöräkaista). Keskellä olevia pyöräkaistoja näkee paljon, mutta niitä ajaessa usein vasta tajuaa niiden todellisen luonteen http://goo.gl/maps/ZflXO

Itse en lähtisi keksimään pyörää uudelleen, vaan monistaisin oppeja oikeista pyöräilykaupungeista. Tämän päivän googlen katunäkemällä voi tehdä virtuaalimatkan mihin vaan kaupunkiin. Koska vaan voi lentää ja vuokrata fillarin, mikäli siihen on kiinnostusta. On ulkomaisia blogeja yms.. Nykyään nähdään hieman pidemmälle, mitä keittiön ikkunasta näkee!

Vaikka enemmistö täällä onkin Mechelininkadun pyöräjärjestelyitä vastaan, pitää kuitenkin muistaa että viimeinen suunnitelmavedos oli niinkin hyvä että edes HePo ei jättänyt enää mitään muistutusta (toivottavasti tämä edes joitain ihmisiä lohduttaa).

Koiranomistajat ottakoon kantaa koirapuistoihin, lapset ja niiden vanhempansa leikkikenttien tekoon, vanhustentalossa asuvat ja niiden omaiset vanhustentaloihin,... jotenkin vaan tuntuu että nämä eilenkin ytlk:n tiloissa vierailleet ovat täysin vieraantuneet pyöräilystä, kuinka moni tuli tapaamiseen pyörällä? Voisiko asukaspysäköinti olla jatkossa vasemman kaistan vasemmassa reunassa klo 20-07 (oikea kaista toimisi huomattavasti paremmin jatkuvaan ajoon), lastaus hoidettaisiin ajoradalla pyöräkaistan vierellä ark. 10-15 muina aikoina lastaaja saa itse etsiä laillisen paikkansa, esimerkiksi vähän niinkuin näin http://goo.gl/maps/XWbcw (jalkakäytävää ja pyöräkaistaa kunnioittaen).

Lehmuskujalla viihtyminen on tietenkin subjektiivinen kokemus, mutta ilman mahdollisuutta sitä ei yksinkertaisesti voi tehdä. Itse voisin hyvinkin harkita kävelyyn vain keskiväylää ja päiväaikaan myös siellä istuskelua.

Vielä kerran: savustakaa lastiliikenne niille varattuun paikkaan, eli ajoradalle lukuunottamatta PYSÄHTYMISKIELTO aikoja, jolloin he voivat olla poissa koko kadulta. Jalkakäytävät jalankulkijoille!

Se on morjens..

Vastaukset

Ei savua ilman puita

#240 Re: Re: Re: Re: Re: Nyt mä en tajuu enää mistään mitään

2013-02-27 12:53:01

Koiranomistajat ottakoon kantaa koirapuistoihin, lapset ja niiden vanhempansa leikkikenttien tekoon, vanhustentalossa asuvat ja niiden omaiset vanhustentaloihin,...

...ja katujen varsilla asuvat katujensa muutossuunnitelmiin ja muuhun alueensa kehittämiseen. Amen.