Kankaanpään taidekoulun puolesta

Kommentoitu viesti


Vieras

#55

05.04.2013 10:24

Tällaisia terveisiä lähti raportin toteutuksesta vastanneille ja asiasta päättäville tahoille.

Hei,
Olen ensimmäisen vuosikurssin opiskelija Kankaanpään kuvataidekoulusta. Halusin tuoda kuvataiteen opiskelijan näkemyksen tietoonne Satakunnan ammattikorkeakoulun Kankaanpään kuvataidekoulun lopettamisuhkaan liittyen Pentti Rauhalan tutkimukseen Selvitys Turun ja Satakunnan ammattikorkeakoulujen pysyvästä strategisesta integraatiosta päätöksentekoonne taustaksi. Toivottavasti välitätte viestin eteenpäin muillekin asiasta päättäville tahoille! Vastine liittyy myös Satakunnan kansan, Helena Laineen 3.4.2013 artikkeliin: "Ajojahti Kankaanpään Kuvataidekoululle". Mukavaa alkavaa kevättä!

Ystävällisin terveisin,

Mauri Kosonen

1. vuosikurssin kuvataiteen opiskelija
Kankaanpään Kuvataidekoulu

---
Vastine Satakunnan ammattikorkeakoulun Kankaanpään Kuvataidekoulun lopettamisuhkaan



En oikein ymmärrä tätä kuvataiteen koulutuksen alue-ajatusta, koska kuvataiteilijat toimivat ammatissaan lähtökohtaisesti valtakunnallisesti esittelemällä töitään muun muassa näyttelyissä ympäri Suomea ja näin ollen rikastuttavat koko maan kulttuurielämää. Monet taiteilijat toimivat myös kansainvälisesti ulkomailla ja luovat Suomelle erittäin tärkeää kulttuurivientiä.



Pitää myös muistaa, että taiteilijat vastaavat usein itse näyttelyidensä kustannuksista (esim. kuukauden galleriavuokra Helsingissä voi olla useamman tuhatta euroa, josta verot kyllä päätyvät valtiolle). Samaten teosten myynnistä galleristi, tai taidekauppias ottaa provision, joka voi vaihdella aina 15-50 % välillä ja tästäkin galleristi makselee kyllä verot. Lisäksi taiteilija maksaa vielä itse töidensä myyntituloista verot. Nämä asiat eivät näy työllisyysmittareissa. Se kyllä näkyy, jos galleristiyrittäjät tekevät konkurssin ammattitaitoisten taiteilijavuokralaisten puuttuessa gallerioista. Vuokristahan maksetaan vielä ihan kohtuullisesti 29 % veroakin.



Monet galleriat ovat usein pääsymaksuista vapaita. Yleisölle taiteen katsominen voi siis olla ja usein onkin TÄYSIN ILMAISTA! Näin ollen taiteilijat tuottavat upeita kulttuurielämyksiä katsojilleen täysin ilmaiseksi. Aika harva asia tässä maassa on ilmaista. Ajatelkaapa, että menette ravintolaan syömään upean illallisen jälkiruokineen ja viineineen ja päätätte aterian jälkeen, että haluatteko maksaa siitä vai ei? Galleriasta voi hyvillä mielin poistua ostamatta teosta, tiskivuoroon ei tarvitse jäädä itse Aku Ankankaan.



Näin ollen Kummelista tuttu "Artisti maksaa." periaate pätee muusikkojen ohella myös kuvataiteilijoihin.



Sitten on tietenkin apurahat, harvoille ja valituille sekä valtion taidemuseot/galleriat, joista muistetaan kyllä rokottaa pääsylipun hinta useimmiten, koska esillä saattaa olla teoksia, joiden taiteilijaa on rahoitettu valtion apurahoin. Näissä tapauksissa apuraha on siis lainarahaa valtiolta taiteilijalle kärjistetysti.



Ei sovi myöskään unohtaa puhuttaessa työllisyydestä, että alan ammattilaiset tekevät kuvataiteen ohella useimmiten myös muuta työtä toimeentulonsa eteen tai opettavat omalla erikoisosaamisellaan tulevaisuuden sukupolville taiteen tekemistä.



Kankaanpään kuvataidekoulun rauhallinen sijaintipaikka Satakunnasssa antaa mahdollisuuden todella keskittyä kuvataiteen opiskeluun erinomaisissa, juuri varta vasten kuvataiteen käyttöön suunnitelluissa tiloissa. Opetus on korkeatasoista ja jokainen oppilas yksilöllisenä tulevana taiteilijana otetaan huomioon.



Monilla juuri Kankaanpään sijainti on kouluun hakeutumisen kriteerinä suurien kaupunkien sijasta, asuminen on edullisempaa, myös vähävaraisimmilla ja pohjoisemmassa Suomessa asuvilla on mahdollisuus opiskella kuvataidetta suurten kaupunkien tähtitieteellisten asumiskulujen sijaan.



Kankaanpään kuvataidekouluun tullaankin opiskelemaan joka puolelta Suomea. Tutkimuksessa viitataan täysin virheellisesti, että vuonna 2012 alottaneista 62 % olisi Satakuntalaisia. Olen aloittanut opiskelun koulussa vuonna 2012 ja luokallamme ainoastaan KAKSI opiskelijaa on Satakunnasta, näin ollen todellinen prosenttiluku on 9,5 %.



Itse olen tullut kouluun opiskelemaan juurikin Turusta, useastakin syystä, joista koulun rauhaisa sijainti, erinomainen opetus ja tilat ovat tärkeimpiä.



Lopun viimeksi haluan sanoa, että kuka oikeasti hyötyy siitä, että kulttuurialan koulutusohjelmia ajetaan alas? Tässä lisääntyvissä määrin visualisoituneessa läppäreiden ja älypuhelinten herävirtayhteiskunnassa näemme joka päivä satoja ellei tuhansia kuvia. Onko siitä jotain haittaa, että osa niistä on myös visuaalisesti korkeatasoisia, ammattilaisten tuottamia? Eron voi huomata vaikkapa siitä, jos menet ravintolaan syömään ja kokin tilalla on naapurin Pertti, joka lämmittää sinulle paketin lihapiirakoita pahvilautasella.



Ei mulla muuta.



Mauri Kosonen

1. vuosikurssin opiskelija

Kankaanpään Kuvataidekoulu

www.maurikosonen.net



Paitsi tämän vielä halusin sanoa:

Taiteen merkitys on tehdä työtään ihmisyydessä, siellä mihin talouden mahti ei ylety, mitä uskonto ei kykene antamaan, mitä tiede ei pysty selittämään, mutta minkä mieli kykenee luomaan ja ymmärtämään.

Vastaukset

Heli Ryhänen

#67 Re:

2013-04-09 17:41:39

#55: -

Suoraa ja rehellistä puhetta Mauri!