Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Kommentoitu viesti

Hoitaja
Vieras

#883 Re: Re: edustuksellista demokratiaa

20.03.2011 14:24

#878: maanviljelijä minäkin - Re: edustuksellista demokratiaa 

 Demokratiaan kuuluu myös ihmisten oikeus ilmaista mielipiteensä ja kritisoida kunnanvaltuustojen ym. päätöksiä. Kovin moni päättäjä ei tiedä ensihoidosta yhtikäs mitään, joten alan ongelmista puhuminen myös päättäjille on kyllä tarpeen. Vai onko jollekin veronmaksajalle ihan samantekevää, minkä tasoisten palveluiden tuottamiseen ja ostamiseen verorahat käytetään? Minua ainakin kiinnostaa, saanko maksamilleni veroille vastinetta. Vaikka kerran tehtyä hölmöä päätöstä on nyt vaikea muuttaa, toivon mukaan ongelmien tiedotaminen johtaa viisaampiin päätöksiin tulevaisuudessa. Vai eikö virheistä voi oppia? Pitäisikö yhteisillä verorahoilla ostetun palvelun puutteet lakaista maton alle? Joidenkin mielestä ilmeisesti on hyväksyttävää, että muutaman vuoden välein ensihoidossa on alkukankeutta ja sopimuksesta lipsutaan alkuvaikeuksiin vedoten. Kysyisin heiltä: Jos sairastut itse vakavasti tai joudut onnettomuuteen, onko sinulle ihan sama vaikka ensihoidossa olisi alkukankeutta ja "pieniä" puutteita? Entä jos potilaana olisi oma lapsesi? Haluaisitko parasta mahdollista hoitoa, vai riittääkö vähän sinne päin? Onko tällöin tärkeintä, että palvelu on mahdollisimman halvalla hankittu? 

Vastaukset

mielenterveyshoitaja
Vieras

#884 Re: Re: Re: edustuksellista demokratiaa

2011-03-20 17:31:01

#883: Hoitaja - Re: Re: edustuksellista demokratiaa 

 Kyllä vastuulliset  päättäjät ovat luullakseni asiaan perehtyneet, ennen päätöksentekoa.  Monenlaista konsulttia ovat tiedon saamiseksi käyttäneet, ainakin niin oletan ja olen kuullutkin.  Ei kaikki viisaus ja tieto kulje SPR:n kautta. Yksi asia kannattaa muistaa:  Ei ämgeekään palkannut ammattitaidottomia, eikä kilpailutusasiakirjojen mukaan olisi voinutkaan palkata.  Kyllä asialla ovat ammatti-ihmiset tälläkin hetkellä.  Tätä ei kait kukaan ala kiistämään ?