Kasvio pois kouluista

Kommentoitu viesti

Huonot perustelut

#35 "Ei auta suurinta osaa töissään"

11.07.2014 10:08

Kun tässä adressissa perusteltiin että kasvio ei tule auttamaan suurinta osaa töissään niin sillä perusteellahan peruskoulusta voitaisiin poistaa ainakin biologia, maantieto, historia, käsityöt ja musiikki. Jos tehtäisiin joku kysely tai tutkimus niin ihan varmasti näistä voisi sanoa että suurin osa ei hyödy näistä mitään tulevassa työssään.

Vastaukset

Jesse Tapanainen

#38 Re: "Ei auta suurinta osaa töissään"

2014-07-11 11:38:40

#35: Huonot perustelut - "Ei auta suurinta osaa töissään"

biologiaa, maantietoa, käsityötä tai musiikkia ei välttämättä tarvitse työssään mutta niitä tarvitsee elämän perustilanteissa esimerkiksi käsityö auttaa motoriikkaa

8. luokkalainen poika.

#66 Re: "Ei auta suurinta osaa töissään"

2014-09-21 08:51:50

#35: Huonot perustelut - "Ei auta suurinta osaa töissään" 

 Tämä nyt ei tähän aiheeseen mitenkään liity, mutta historia, maantieto ja käsityöt ovat hyödyllisiä. En itsekään usko, että ne auttavat juuri ketään työelämässä ainakaan suoranaisesti, mutta epäsuorasti ainakin historian tuntemus voi osoittautua hyödylliseksi.

Jos satut esim. tekemään työssäsi kansainvälisiä bisneksiä, on hyvä tuntea eri maiden historiaa (ja kulttuuria) jotta et sanoisi mitään loukkaavaa vaan antaisit itsestäsi sivistyneen kuvan bisneskumppanillesi. Lisäksi uskon, että ihmisistä on mukavampaa käydä kauppaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka tuntevat heidän maansa historiaa ja kulttuuria.

Maantieto taas on ainakin pinnallisella tasolla hyvä osata, jos ei enempää niin ainakin Euroopan ja Pohjois-Amerikan valtioiden nimet ja pääkaupungit. Annat nimittäin itsestäsi aika tyhmän kuvan, jos et monien jenkkien tavoin löydä edes Iso-Britanniaa kartalla (ja uskokaa tai älkää, tämä on faktaXD).

Käsityö taas tuskin on tarpeellista miltei kenenkään työssä, mutta on ihan kätevää osata nikkaroida kaikenlaista pikkutavaraa, kuten esim. patalappuja tai tarjottimia, säästäähän siinä rahaakin.

Ja kasvioasiasta vielä, en itse ole vieläkään saanut sitä kuin alkuun, koska en koe miten siitä voisi olla hyötyä. Esim. vaikka joku voikin kekea erilaisten kukkien etsimisen ja tunnistamosen jännäksi, sitä taitoa tuskin pystyy muuttamaan vähääkään isommaksi rahaksi, eikä siitä muutenkaan ole elämässä minkäänlaista käytännön hyötyä.

Kasveja voi opetella ihan hyvin tunnillakin, eikä esim. erilaisten sammaleiden tunnistamisesta ole mitää hyötyä, samanlaisia ne kaikki ovat. Tosin puut ja marjat olisi hyvä osata tunnistaa, marjoja voi syödä ja puiden tuntemus saattaa olla hyödyksi jos satut olemaan niin onnekas että sukusi omistaa metsää.

Kasvion tekeminen vain tuntikausia työtä ilman minkäänlaista hyötyä. Kyse ei ole siitä, että en jaksaisi tehdä sitä, vaan siitä, että SIITÄ EI OLE HYÖTYÄ. Enkä voi laskea hyödyksi sitä, että biologian numero ei laske yms. koska tämäkin on vain sen luokka-asteen kestävä hyöty ja siltikain varsin vähäinen.

No, kiitos kaikkille jotka jaksoivat lukea koko tekstin.

Ps. Näin pitkän teksin kirjoittaminen kirjakiekelellä on TUSKAA.