Siuntion motocrosstoiminnan jatkamisen puolesta

Kommentoitu viesti

ilonpilaaja(ko?)

#12 paluumuuttaja - ei kiitos motocross radalle

30.09.2014 17:41

Onhan se hieno harrastus kyllä.
Siuntiolla on motocross historiaa jota ei pidä väheksyä. Oli jo kun itse olin 12 -vuotias.
Itse olen paljasjalkainen siuntiolainen, kohta ehkä paluumuuttamassa.
Asiaa on käsitelty kunnan toimesta jo vuosia.

Itse toivon, että Siuntio kuntana siirtäisi kaiken ympäristöä rasittavan (on se sitten päästöjä kaasujen tai äänen muodossa) pois keskustan alueelta. Itse mahdollisena paluumuuttajana en yksinkertaisesti pystyisi hyväksymään rataa nykyisellä sijainnilla. Tilanne paheni kun radan profiilia uudistettiin.
Totuus on se, että se pärinä kuuluu joka paikkaan. 


Siuntiolla on maata jonne voisi sijoittaa motocross radan sekä lämpökeskuksen (vaikka vierekkäin) joka nykyisen alustavan suunnitelman mukaan tulisi keskelle asemaa. Siuntion sisällä liikkuminen ei kestä puolta tuntia edes kunnan toiselta puolelta toiselle puolelle joten ei pitäisi muodostua ongelmaksi kennellekään.

Toisekseen, motocross yhteisöllä on ollut tiedossa sulkemishalut jo pitkään. Näiden vuosien aikana olisi jo pystynyt käymään adressin mukaisen kehittävän keskustelun radan siirtämisestä muualle, mikäli tahtotilaa olisi. Siuntion keskusta tulee levittäytymään radan suuntaan ja kohti Sjundbytä. Toki myös pohjoiseen ja etelään.

Toki tonttikauppa käy huonosti, mutta olisikohan siinäkin nimenomaan syynä motocross radan sijainti, koska valtaosa "maalle"muuttajista eivät ole halukkaita maksamaan siitä että joka päivä saa kuunnella pärinää. Toiselta puolelta tulee pärinää, toiselta puolelta juna ja tulevaisuudessa lämpökeskuksen nousukaasut. Ei ihme että ei kauppa käy. Toisekseen tonttikauppaan vaikuttaa yleinen taloudellinen epävarmuus ja tietyllä tapaa mukavuudenhalu. Ostetaan mieluummin vanhempi valmis talo kalliimmalla lähempää palveluita tai työpaikkaa.

Sitten allekirjottaneisiin. Suurin osa allekirjoittajista (oletetaan että pitää paikkansa) on ulkopaikkakuntalaisia. Kyllä itsekin äänestäisin nurmijärven keskustassa olevan radan säilymisen puolesta jos siellä sellainen olisi. Tai espoon. Tai kirkkonummen. 

Tämän adressin olisi pitänyt olla muodossa, "Siuntioon uusi motocross rata". Oikeine perusteluineen, olisin itsekin sen allekirjoittanut. Nykyisen radan puolesta en ole.

Vastaukset

Tommi Parviainen
Adressin tekijä

#15 Re: paluumuuttaja - ei kiitos motocross radalle

2014-10-01 04:49:13

#12: ilonpilaaja(ko?) - paluumuuttaja - ei kiitos motocross radalle 

Sulkemishaluista on ollut tietoa, mutta sulkemispäätöksestä ei olla ilmoitettu moottorikerholle. Edellisen teknisen lautakunnan aikana kunta oli halukas tekemään kaikkensa uuden ratapaikan saamiseksi. Keskusteluja oltiinkin käyty yhdestä paikasta, moottorikerho uhrasi yhden vuoden budjetin paikan melumallinnuksiin. Keskustelut kuitenkin tyssäsivät kuin seinään kun lautakuntien henkilöt vaihtuivat. 

On erikoista että asuinaluetta jatketaan Billskogin teollisuusalueen kylkeen. 

Siuntiolaisia on toiseksi eniten äänestäneistä.

Adressihan on motocrosstoiminnan jatkamisen puolesta, ei nykyisen radan puolesta. Pyyntömme on siis että saisimme jossakin jatkaa harrastustoimintaamme. Jos kunnalla ja kerholla ei ole varaa ostaa toista rata-aluetta ja rakentaa siihen uutta juuri nyt, niin toiveemme on että voimme jatkaa nykyisellä paikalla toistaiseksi. Olemme useaan otteeseen ehdottaneet äänivallin rakentamista.

 


Vieras

#17 Re: paluumuuttaja - ei kiitos motocross radalle

2014-10-01 05:40:51

#12: ilonpilaaja(ko?) - paluumuuttaja - ei kiitos motocross radalle 

 Kiitos näkökannasta. Yksi mielestäni tärkeä komponentti tämän kaltaisissa ongelmatilanteissa joidenkin yksilöiden halu asettua-asumaan alueelle, jota sen nykytoiminta kuormittaa kyseisen yksilön kannalta katsottuna. Olisiko yhteiskunnallisesti järkevämpää markkinoida alueita niiden sisältämien "ominaisuuksien" mukaisesti, vai alkaa riitelemään jokaisen "paluumuuttajan omista lähtökohdista, joita riittää joka lähtöön ja riidat sen kun lisääntyy.

Kerron esimerkin.70-luvulla muutti Seutulantienvarteen perhe pohjoisesta ja alkoi valittamaan lentomelusta.No lentokenttää ei siirretty , mutta miksi ihminen, ihmiset jotka häiriintyvät äänistä haluavat vartavasti muuttaa alueelle joka niitä tuottaa ?

Olisikin yhteiskunnallisesti ehkä mielekästä markkinoida ja kehittää alueita jo olemassaolevien tosiasioiden pohjalta. On kestämätön ajatus voida huomioida jokaisen paluumuuttajan eriävät tarpeet, kyllä lähtökohta pitäisi olla se ettei kukaan voi tulla alueelle jota rakennettu talkootyöllä vuosia, ja sanoa Kuninkaana, tämä ei käy minulle, minä muutan tänne ja te lähdette. Yhteensovittaminen olisi mahdollista rakentamalla erittäin kallis meluvalli , mutta olisiko järkevämpää laittaa nekin rahat nuorisotyöhön ja vanhuksien hoitoon ja asuttaa Crossiradan ympäristö moottoriurheiluhenkisillä perheillä, jotka ovat erittäin suuria veronmaksajia. ?

Seppo i. Manninen 0400-455589