http://www2.hs.fi/kuvat/yleiset/t.gif... |
Leo Meller, taivaan sisäpiirikauppias
http://www2.hs.fi/kuvat/yleiset/ffffff.gif... Saarnaja Leo Meller on yhdelle Jumalan voideltu, toiselle lähes piru
abcdefhttp://www2.helsinginsanomat.fi/kuvat/uutiset/2000/09/17/20000917er33p.jpg... Jos haluat kuulla tuoreimmat taivasuutiset, viritä radio Lähiradion Taivaskanavalle 100,3 megahertsiä. Saarnaaja Leo Meller, Jumalan luottomies maan päällä, kertoo sinulle lopun ajan tapahtumista, joista hänellä on sisäpiirin tietoa, paljastaa lentävien lautasten arvoituksen ja pedon salaliiton. Liukkaan karismaattinen ääni liittää lainaukset Raamatusta saumattomasti ja ilman epäilyä saarnaajan näkyihin. Kuten huippupoliitikolla Mellerilläkin on varma vastaus elämän kaikkiin kysymyksiin. Meller johtaa Patmos Lähetyssäätiötä. Hän on yksi maan tunnetuimmista uskonnollisista johtajista. Hän tavoittaa radiolähetyksillään satojatuhansia ihmisiä. Hän on kirjoittanut 70 kirjaa ja julkaissut satoja saarnojaan äänitteinä. Säätiön toiminta on pitkälle riippuvainen Mellerin saarna- ja myyntimiehen taidoista. Meller tuli Patmos ry:n johtoon 1971 ja nosti lähes konkurssikypsän yhdistyksen jaloilleen Yhdysvalloissa opituilla keinoilla. Yhdistyksen toimintaa jatkavalla Patmos Lähetyssäätiöllä on tänään peräti 18 000 rekisteröityä tukijaa. Mellerin mukaan hän oli ensimmäisiä, jotka toivat maahan amerikkalaistyylisen hengellisyyden ja sen myyntikeinot. Meller puhuu tukijoilleen enkelin kielin ja myy siinä sivussa saarnakasetin tai kirjasen. Vaikka et ostaisikaan tänään mitään, kai muistat laittaa kymmenyksesi kolehtiin. Hätä ei maailmasta lopu, mutta Jumala taivaassa näkee, kuka hellittää kukkaronsa nyöriä. Patmoksen tilaisuuksissa tunnetaan vanha pariskunta, joka kiertää samana päivänä kolmessakin Mellerin puhetilaisuudessa ja antaa jokaisessa rahaa kolehtiin, koska Meller puhuu niin kauniisti. Patmos keräsi viime vuonna yli 28 miljoonan markan lahjoitukset, joista se käytti avustustyöhön 25 miljoonaa markkaa. Avustusta saivat muun muassa Albania, Romania ja Etiopia. Mellerin lisäksi patmostyö perustuu joukkoon uskollisia. Uskossa karaistuneimmat Mellerin tukijat ovat valmiita seuraamaan saarnaajaa vaikka tuliseen järveen. Eikä Meller salaa armonlahjaansa. Hän pitää itseään Jumalan voideltuna, johon kukaan ei saa kajota. Yksinhuoltajaperheeseen Helsingissä 1942 syntynyt Meller kertoo saaneensa ensimmäisen kosketuksen hyvään henkimaailmaan jo viisivuotiaana. Köyhän yksinhuoltajaäidin lapsi näki kirkastetun Jeesus-hahmon kotiaan vastapäätä olevassa puistossa. Hahmo sanoi: "Tule ja seuraa minua." Sen jälkeen Leo-poika alkoi käydä kirkoissa ja veti mukaansa myös muita poikia. Murrosikäisenä hän jo kirjoitti raamatullisia selityksiä ja lehtijuttuja. Näihin aikoihin hän löysi Patmoksen ja otti sen perustajan Ensio Lehtosen oppi-isäkseen. Muutaman vuoden kuluttua Meller lähti raamattukouluun Yhdysvaltoihin. Lehtosen kuoltua Meller siirtyi johtamaan Patmosta. Hän oli jo nuorena huomannut, että sai ihmiset kiintymään itseensä. Kannattajajoukko kasvoi nopeasti. Kaikki eivät kuitenkaan pidä Melleriä hyvänä paimenena - edes hänen omassa laumassaan. Mellerin menneisyydessä on kieltämättä tahra, johon arvostelijoiden on helppo kiinnittää huomionsa. Meller istui 80-luvulla tutkintovankilassa kolme kuukautta ja hänet tuomittiin ehdolliseen vankeuteen Patmos ry:n rahojen kavalluksesta ja veropetoksesta. Mellerin tulkinnan mukaan kyse oli ajojahdista: hän sai maksaa siitä, että oli järjestämässä Raamattujen salakuljetusta Neuvostoliittoon. Hän käänsikin tuomion voitokseen esiintymällä marttyyrina. Mellerin asema vahvistui niin, että häntä arvostelevat oli helppo leimata s*atanan kätyreiksi. Melleriä itseään on arvosteltu lähinnä rahankeruutavoista, maineen tavoittelusta ja naissuhteista. Mellerin kanssa suhteeseen ajautunut patmoslainen nainen moitti saarnamiestä jo 1980-luvulla rahankeräyksen keinoista, joita hän piti vastenmielisinä. Nainen piti päiväkirjaa jokaisesta päivästään Patmoksessa. Kaikki keinot olivat naisen mukaan Mellerille sallittuja, jopa lahjoittajille kirjoitetut väärät laskut. "Leo vastasi, että kyseessä oli pyhä lasku. Leon mielestä s*atanalta pitää kerätä kaikki raha ja kaikki keinot ovat luvallisia." Patmoksen omistama toimitalo sijaitsee arvoalueella Etelä-Haagassa. Rakennuksessa on myös Kuvan ja Sanan tilat sekä studio, jossa tehdään radio-ohjelmia. Meller ottaa haastattelijan vastaan neuvotteluhuoneessa, joka on kuin minkä tahansa menestyvän yrityksen. Kahvitermos ja viineri ovat valmiina. Meller ei hätkähdä rahankeruupuheita vaan sanoo, että rahan kerääminen on yksi hänen tärkeimpiä tehtäviään Patmoksessa. Hän ei näe keruutavoissa mitään moitittavaa, sillä rahat menevät vähäosaisten ja kärsivien auttamiseen. Eikä hän totisesti ujostele pyytää rahaa: Ja siksi uskallan anoa sinulta Joulun edellä syntymäpäivälahjaa Jeesukselle itselleen, osoitteena hänen vähäisimmät veljensä ja sisarensa. Muistathan: 190 markalla saamme perhepaketin. . . evankelioivan perhepaketin. Viime vuonna Patmos keräsi rahaa Tshetshenian pakolaisille. Tilisiirtolomakkeen takana luki: Kun käytät tätä PSP:tä, Jeesus sen tietää . . . ja sinäkin kerran taivaassa. Ingushian keräyksen avaajaksi Meller sai Jeesuksen itsensä. "Joulukuun ensimmäisenä päivänä Herra puhui minulle näistä vähimmistä." Jeesus kertoi Mellerille myös tarvittavan summan. Patmos Lähetyssäätiön tuli auttaa Ingushian pakolaisia 50 000 dollarilla. Rahaa Patmos kerää myös hengellisissä kokouksissa myymällä Mellerin kymmeniä teoksia ja satoja saarnaäänitteitä. Eräs patmoslainen sai lähteä huomautettuaan Mellerille, että Jumalan huoneesta oli tehty markkinapaikka. Kirjojen julkaisusta vastaa Patmos Lähetyssäätiön määräysvallassa oleva Kuva ja Sana, joka julkaisee myös Uusi Kipinä -lehteä. Meller on Kuvan ja Sanan hallituksessa ja Uusi Kipinä -lehden päätoimittaja. Meller saa lähetyssäätiöltä palkkaa. Hänen tulonsa olivat viime vuonna noin 280 000 markkaa. Omaisuuttakin on kertynyt jonkin verran, sillä Mellerillä on oma asunto Etelä-Ranskassa ja toinen Vantaan Tikkurilassa. Lampaat ovat moittineet paimentaan myös maineen tavoittelusta. "Leo korosti keulakuvan tärkeyttä yhdistyksen toiminnassa tarkoittaen itseään, siinä piilee Patmoksen menestyksen salaisuus. Tällaisen keulakuvan puuttumisen vuoksi muilla vastaavilla järjestöillä menee huonommin", entinen patmoslainen sanoo. Hänen mukaansa Mellerille on vanhemmiten käynyt kuten monelle muulle uskonnolliselle johtajalle ennen häntä: vilpitön usko on kadonnut, kun Meller on antanut vallan sokaista itsensä. "Moitimme Leoa myös siitä, että hän ottaa kunnian itselleen eikä siirrä sitä Jumalalle, ja siitä, että hän antaa ihmisten palvoa itseään ja nauttii siitä. Näistä puheista Leo suuttui ja tunnusti raadollisuutensa, mutta lausui hampaittensa välistä, että työmuotoon ette koske." Meller voi lyödä vastustajiaan armottomasti Raamatulla: Muistettakoon että voideltuun koskettaminen on kauheinta: edes David ei uskaltanut koskea Saulia tämän tultua riivatuksi. Oman puhtautenne kohdalle on lisäksi kaksinaamaisuutenne kautta tullut sellainen tahraisuus, ettei puhtaita käsiä vaativan Jumalan edessä teistä nähdäkseni ole minkään pesän valvojaksi. Eräältä arvostelijalta Meller kysyi erikseen, tietääkö hän, että Jumala ottaa ennenaikaisesti ihmisiä pois, jos he koskevat Herran voideltuun. Meller kertoi saaneensa profeetallisen hengen kautta kaikki syntinsä anteeksi ja lupauksen, että Jumala murskaa jokaisen, joka panettelee häntä. Mellerin oma armo ei aina riitä maailman vähäisille. "Kerran toimistoon tuli huumeita käyttävä nainen suuressa hädässä ja pyysi meitä rukoilemaan hänen puolestaan. Soitin Mellerille ja pyysin häntä tulemaan rukoilemaan. Meller käski katsoa, että se nainen on poissa, kun hän tulee sinne", patmoslainen muistelee. Meller myöntää inhimillisen heikkoutensa myös maineen suhteen. Hän on pyytänyt sitä anteeksi Jumalalta. Mellerin on selvästi vaikea vastata kysymykseen, onko hän profeetta. Hän pohjustaa vastauksen perusteellisellä selvityksellä profetoinnin kolmesta eri lajista ja paljastaa lopuksi, ettei hänellä ole tätä armolahjaa. Hän määrittelee itsensä vain opettajaksi, joka tutkii Raamatun tekstejä ja saarnaa niistä. Meller kertoo kokeneensa kymmenkunta profeetalliseksi tulkittavaa elämystä. Ulkopuolisen arvion mukaan osaa niistäkin voi pitää maallisen päättelyn hedelmänä. "Yksi 1970-luvulla saatu koski punaisen pedon eli Neuvostoliiton tuhoa ja nousua. Olen saarnannut myös pankkikriisiä ja pankkijärjestelmän kaatumista ja varoittanut ihmisiä velanotosta." Patmoslainen nainen muistaa kuinka Meller vuoden 1981 lopulla näki, että syksyllä 1982 Suomea koettelee valtava nälänhätä. Nainen merkitsi profetian muistiin. Nälänhätää ei tullut. Meller tunnustaa myös, ettei keskustellut Jeesuksen kanssa Ingushian keräyksestä, vaikka keräysesitteen perusteella näin luulisi. Esitteessä Meller sanoo saaneensa keräyskäskyn suoraan Herralta ja kertoo sanasta sanaan mitä Jeesus hänelle sanoi. Venäjä on yhä Mellerin erityisessä tarkkailussa. Venäjä on Mellerin käsityksen mukaan yksi tulevan petovallan keskuspaikkoja. Toinen keskeinen tekijä on EU:n ympärille muodostuva valtioliitto. Mellerin raamatuntulkinnoissa esiintyy myös pedon tuleva maailmanvalta Rooma. "Jälleensyntyvään Roomaan kuuluu neljännes asutusta maanpiiristä. Keskipisteen muodostavat kymmenen valtion ja niiden edustajien liitto. Liiton keskuspankki tuo yhden ainoan rahan, joka sitoo ihmiset ja kansat yhdeksi kokonaisuudeksi. Se hallitsee ostamista ja myymistä. Kukaan ei voi ostaa eikä myydä, ellei kuulu pedon numerosarjaan." Kun Meller johti Raamattujen salakuljetusta Neuvostoliittoon, hänet leimattiin poliittisesti. Häntä pidettiin Neuvostoliiton vihollisena. Hänen epäiltiin myös toimivan Yhdysvaltain tiedustelupalvelun laskuun. Meller kiistää koskaan tehneensä politiikkaa Neuvostoliittoa koskevilla ennustuksillaan, vaikkei suojelupoliisi häntä uskonutkaan. Hän myöntää myös menettäneensä paljon siitä Amerikan ihailusta, joka häneen opiskeluaikana tarttui. Meller väistää helposti moitteet rahan ja maineen tavoittelusta, mutta kun keskustelu kääntyy naisiin, luistavuus katoaa. Hän valpastuu. Entisen patmoslaisen päiväkirja kertoo yhdestä Mellerin lankeemuksesta yksityiskohtaisesti. Tiina (nimi muutettu) oli aluksi vastahakoinen Melleriä kohtaan. Suhtautuminen kuitenkin muuttui kokouksessa Joensuussa. "Kokouksen päätyttyä menimme kaupungille syömään hampurilaiset. Leo kiusoitteli, oli vitsikäs, tunsin olevani keskipisteenä ja koin yhdessäolomme hauskaksi." Muutaman päivän kuluttua Meller soitti Tiinalle kotiin. Aluksi keskusteltiin Tiinan tyttären sairaudesta. "Sen jälkeen hän alkoi puhua minulle rakkaudesta, sen neljästä eri lajista, ja erityisesti eros-rakkaudesta, millaista se voisi olla, ikään kuin en olisi sellaista koskaan kokenut. Myös hän halusi neuvoa minua avioliittoni suhteen, että ei siitä välttämättä koskaan hyvää tule, että minun pitäisi ottaa se myös huomioon." Tiina päätti erota ja kertoi siitä Mellerille jo seuraavana iltana. "Leo tuntui säikähtävän ja sanoi, ettei hänellä ollut tarkoitus viekoitella minua, päiväkirja kertoo." Muutaman päivän kuluttua, kesken Oulussa pidetyn herätyskokouksen, Meller pyysi Tiinan hotellihuoneeseensa. Kun amerikkalaispuhujan vuoro oli loppumassa, Mellerin piti kiirehtiä takaisin saliin. "Tarjouduin hoitamaan hänet ja niin tein. Leo pahoitteli, kun on niin itsekäs." Suhde jatkui, mutta Tiina huomasi, että Melleriä kiinnostivat jo muut naiset. "En saattanut uskoa silmiäni, kun näin että oli menossa uusi romanssi." Päiväkirjaa pitänyt nainen ajautui avioeroon. Mies löysi hänen päiväkirjansa ja haastoi Mellerin avioero-oikeudenkäyntiin todistamaan aviorikosta. Mellerin todistuksen mukaan hän ei ollut Tiinan kanssa sukupuoliyhteydessä, "mutta kylläkin erogeenisessa ja hyväilysuhteessa. Tällaisiä tapaamisia oli ollut vähemmän kuin viisi ja ne olivat tapahtuneet keväällä 1983 matkaolosuhteissa tai auto-olosuhteissa." Myös Meller itse erosi pian tämän jälkeen. Hänellä on kaksi aikuista lasta. Mellerin lankeemukset jatkuivat. Keväällä Mellerin taustoja selvittämään palkattiin yksityistetsivä. Etsivän raportissa nimettiin muun muassa viisi naista, joilla oli ollut suhde Mellerin kanssa. Naiset ovat vaikea pala Mellerille. Hän ei halua kuulla edes listalla olevia nimiä. Meller ei näe syytä, miksi Helsingin Sanomat käsittelisi hänen kaltaisensa sananjulistajan ihmissuhteita. "Ensinnäkin, nyt ei puhuta murhasta tai varastamisesta, vaan asiasta, jossa kaksi ihmistä vastaavat jostakin, mitä heidän elämässään tapahtui, ehkä hyvin suurten unelmien, toiveiden ja rukousten puitteissa. Liikumme sellaisen emotionaalisen kentän puitteissa, jossa pelkästään kirkollisten auktoriteettien ohjeistukset ovat joskus aika shokeeraavia. Et kohtaa tätä dilemmaa, kun raportoit pastorista, joka tyhjentää seurakunnan kassalippaan." "Mikset anna ihmiselle myöskin sitä mahdollisuutta mikä Raamatussa on, että laki on tullut Mooseksen kautta ja armo ja totuus Jeesuksen kautta." Helsingin Sanomat haastatteli Melleriä keskiviikkona 23. elokuuta. Meller peruutti lauantaiksi ja sunnuntaiksi sovitut saarnansa ja matkusti ulkomaille. Hän ilmoitti pitkässä kirjeessään Patmoksen tukijoille päättäneensä irrottautua muutamaksi kuukaudeksi työstään säätiössä etsiäkseen Herraa: Haluan palata kun herrani suo, hänen voimassaan. Jääden Herran käsiin. Veljesi vaivassa ja valtakunnassa. Hänen tähtensä. Leo Meller.
HARRI NYKÄNEN / Helsingin Sanomat harri.nykanen@sanoma.fi
|