Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

Kommentoitu viesti

minä

#81 Re:

21.04.2015 15:12

#47: -  

 Kansalaispalkka, perustulo olisi tähän paras ratkaisu. Adressi sen läpisaamiseksi olisi todella tärkeä.

Vastaukset

Kaisa Varonen os. Borg

#86 Re: Re: Minä

2015-04-23 15:13:00

#81: minä - Re:  

 Kannatan itsekin perustuloa. Tämän adressin vaatimukset eivät ole perustulon sijaan , vaan ennen sitä ja sen lisäksi. Perustulon mallista ei ole vielä poliittista yksimielisyyttä. Edes perustulon kokeilusta ei ole vielä päätöstä. Ilmeisesti tulisi jonnekin päin Suomea 3-4 vuotta kestävä kokeilu, ja sen jälkeen päätös perustulosta.

Vihreiden ja joihinkin muihinkin perustulomallieihin kuuluu se, että ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha lasketaan tuloksi verottoman perustulon päälle, eli siitä vero. Jäähän siitä pois työttömyyspäivärahan osittaminen. Samoin jäisi pois tulojen katkeilu.

Nyt karenssille pudotetut, osa on jopa ikuisella karenssilla vuodesta 2005 alkaen, jäisivät paljon vähemmälle. kelan päivärahan perustulo korvaisi, mutta ansiosidonnaiselta karenssille joutuneet jäisisvät todella paljon vähemmälle kuin muut. Karenssi tosin poistuisi siinä mielessä, että veroton perustulo olisi kaikille. Tosin Vihreiden mallissa alle 25v perustulo olisi osittain vastikkeellinen, jos tekee töitä tai opiskelee (mutta jos ei saa työ-tai opiskelupaikkaa, voi saada perustulon). Eläkeläisillä ei Vihreiden ole perustuloa, vasemmistolla kyllä.

Lisäksi kuntouttava työtoiminta ei nosta karenssilta. Perustulo ei auta palkattomiin pakkotoimenpiteisiin. Ainoa keino on purkaa karenssit, myös voimassaolevat. Lahot perustukset on purettava ennenkuin talo voidaan rakentaa, ennenkuin perustulo voidaan ottaa käyttöön.


Ihmisten pudottaminen karenssille tulee kalliiksi: kunnan pitää maksaa menetetyn työttömyyspäiväraha tilalle toimeentulotukea (ellei perheen tulo-ja menolaskelma osoita plussaa, sehän ei ole henkilökohtainen tulo). Lisäksi kunnan pitää maksaa 9e toimintaraha/vrk/henk kuntouttavan työtoiminnan henkilöille. Valtio maksaa kulukorauksen 9e vain nille, jotka ovat työmarkkinatuella.