Työttömälle oikeusturvaa ja parempaa toimeentuloa

Kommentoitu viesti

kaikki olemme ihmisia

#156 Re: Pyh...

30.06.2015 14:26

#1: Duunari - Pyh... 

 Kaikille ei yksinkertaisesti riitä töitä :(

Työttöminä on myös paljon sellaisia IHMISIA, joiden työkyky on huomattavasti alentunut terveydellisistä syistä mutta eivät saa työkyvyttömyyseläkettä. Vastaukseksi: toivottavasti et jää itse työttömäksi, sitä kun ei kukaan tiedä etukäteen.

Vastaukset


Vieras

#160 Re: Re: Pyh...

2015-06-30 16:47:41

#156: kaikki olemme ihmisia - Re: Pyh... 

 Itse olen joutunut "työttömäksi" juuri sairastumisen kautta. Lääkärien mukaan olen työkyvytön eikä käytännön työkykyä siis ole. Eläkehtiöllä on kuitenkin mielivalta päättää toisin, niinpä en saa työkyvyttömyyseläkettä. On tietysti hyvä, että tällaisessa tilanteessa voi saada edes työttömyysturvaa, mutta tilanteeni on vääristelty ja täysin keinotekoinen. Siellä nyt kuitenkin koristan tilastoja "työttömänä". Miten irvokasta.

Kun tulot ovat minimaalliset, eikä niitä pysty omilla toimillaan kohentamaan tai korjaamaan, ja tämä jatkuu vuosia, käy tilanne todella vaikeaksi.

Oman kokemani jälkeen en pysty "tavallisiakaan" työttömiä kadehtimaan, siis terveitä. On todella raskasta joutua todistelemaan itseään jatkuvasti ja olla ainaisen uhan alla, että milloin seuraavan kerran pakotetaan johonkin aivan älyttömään "työhön" josta ei kuitenkaan saa sitä vertaa palkkaa, että siitä olisi mitään todellista hyötyä. Päinvastoin näissä pakotetuissa työjaksoissa tulotaso usein putoaa entuudestaan, esim. järjettömiin työmatkoihin käytettävien rahojen muodossa. Siitäpä sitten revit sitä työmotivaatiota, etenkin kun tietää, että siksi aikaa olisi järkevämpääkin tekemistä. Työtön ei ole yhtä kuin toimeton. Sanaa käytetään pikkuisen liian isona, sen pienuuteen nähden.