Opintotuen sitominen indeksiin

Kommentoitu viesti

neljäs opiskelija
Vieras

#31 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

03.09.2010 18:56

#30: Edelleen opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

En ole sanonutkaan että pitäisi tienata se 3000€/kk. Jos kaikki kesän tienestit menevät kesän vuokraan ynnä muuhun, niin on kyllä elämäntyylin muutoksen paikka. Hyvä talvitakki kestää ainakin viisi vuotta. Asun Turussa, eli siis etelässä. Asumistukeahan saa enemmän niissä kunnissa joissa asuminen on kalliimpaa. Eihän julkisista tarvitse maksaa kuin parikymppiä kuussa, mikä ei ole kyllä paljon. Se on kyllä laiskuutta jos ei jaksa ajaa bussilla 15-30 minuuttia kouluun, jos tämä on ainut tapa löytää itselleen sopivan hintainen kämppä.

Opiskelijaelämä on väliaikaista ja sen tarkoituksena on valmistua ammattiin. Työttömällä ei ole muita vaihtoehtoja kuin löytää työ ja siinä voi kestää pitkäkin aika. Samat edut koskevat sitten myös niitä entisiä opiskelijoita jos he itse vaikkapa valmistumisen jälkeen joutuvat työttömiksi. Joten miksi työttömät ja opiskelijat pitäisi laittaa samalle viivalle?

Vastaukset

Vieras
Vieras

#33 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-06 17:08:31

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Niin siis asumislisää voi saada korkeintaan 201 euroa, riippumatta siitä missä asuu. Mistä saat Helsingissä/espoossa/Vantaalla sen hintaisen yksiön tai edes solun kaksiosta puhumattakaan?

Opiskeljaelämä on väliaikaista (niin on usein työttömyyskin), mutta ottaisitko itse lainaa, jos et tietäisi YHTÄÄN työöllistymistilaanteestasi viiden vuoden kuluttua. Osa-aikaisessa ja määräaikaisessa työsuhteessa on sitten kiva maksella velkoja takaisin - siis jos niitä töitä on. Tämä on ollut jo pitkään tilanne Suomen työmarkkinoilla.

Tiukilla
Vieras

#41 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-10 10:24:19

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

En ole sanonutkaan että pitäisi tienata se 3000€/kk. Jos kaikki kesän tienestit menevät kesän vuokraan ynnä muuhun, niin on kyllä elämäntyylin muutoksen paikka. Hyvä talvitakki kestää ainakin viisi vuotta. Asun Turussa, eli siis etelässä. Asumistukeahan saa enemmän niissä kunnissa joissa asuminen on kalliimpaa. Eihän julkisista tarvitse maksaa kuin parikymppiä kuussa, mikä ei ole kyllä paljon. Se on kyllä laiskuutta jos ei jaksa ajaa bussilla 15-30 minuuttia kouluun, jos tämä on ainut tapa löytää itselleen sopivan hintainen kämppä.

Opiskelija saa asumislisää, ei asumistukea. Asumislisä on kunnasta riippumatta korkeintaan 80% vuokrasta. Pääkaupunkiseudulla edullisia opiskelija-asuntoja ei todellakaan riitä kaikille, ja vuokrataso muualla on kova. Lainaa tuskin kovin moni uskaltaa nykyisessä epävarmassa tilanteessa ottaa. Miksi sitä paitsi opiskelijoiden pitäisi ottaa lainaa jokapäiväiseen elämään, jos muut saavat rahaa ihan tuosta noin vaan? 15-30 minuuttia ei täällä riitä monellekaan julkisilla koulumatkaan, ellei satu asumaan keskustan lähistöllä tai radan varressa. Kesätöillä (jos niitä saa) ja opintotuella elää ehkä juuri ja juuri sen vuoden, jos syö makaroonia ja puuroa. Mutta miksi opiskelijan pitäisi tinkiä terveydestään, kun muille antamalla annetaan rahaa käytettäväksi viinaan ja tupakkaan? Huono ruokavalio, lomien ja vapaa-ajan puute, jatkuva stressi opiskeluista/työstä/laskuista jne. johtavat helposti sairastumiseen joko fyysisesti tai psyykkisesti, mikä voi pitkällä tähtäimellä johtaa jopa työkyvyttömyyteen. Kuinka valtion kassasta ei siis löydy tuota 7,5 omien kansalaisten ja tulevien työntekijöiden ja veronmaksajien (tai vaihtoehtoisesti yhteiskunnan elättien!) hyvinvoinnin turvaamiseen?

Vieras
Vieras

#50 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-14 13:32:20

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Myös lapsuus ja vanhuus ja moni muu yhteiskunnassa tuettu on väliaikaista. Mikä tekee opiskelijasta vähemmän ihmisarvoisen? Miksi esim. lapsiperheellä pitäisi olla varaa harrastaa ja matkustella yhteikunnan tuella sen enempää kuin opiskelijankaan?

Vieras
Vieras

#69 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-20 12:25:22

#31: neljäs opiskelija - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Jos "parikymppiä" lähtee opintotuesta joka kuukausi pois, se saattaa hyvin olla paljon rahaa opiskelijalle, joka elää tuilla. Ja tässä on nyt otettava huomioon myös kaupunki, jossa asuu, nimittäin esimerkiksi Jyväskylässä opiskelija ei selviä vain "parillakympillä" kuussa, mikäli joutuu päivittäin käyttämään julkisia päästäkseen kouluun ja takaisin kotiin.