Opintotuen sitominen indeksiin

Kommentoitu viesti

Vieras
Vieras

#43 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

13.09.2010 11:35

#41: Tiukilla - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

Pieni tarkennus tähän, eli asumislisää saa 80% vuokrasta riippumatta kunnasta, mutta maksimivuokra mistä tuon prosentin saa, on rajattu noin 260 euroon. Eli asut sitten pikkukylässä tai Helsingissä,
et voi saada enempää asumislisää kuin sen ~200 euroa.

Mitä julkisiin liikennevälineisiin tulee, niin ensinnäkin pääkaupunkiseudulla seutulippu
maksaa yli 40 euroa kuussa ja kauempana asuminen voi hyvinkin tarkoittaa tunnin matkaa/suunta
julkisilla tuon 15-30 minuutin sijasta. Haluaisitko itse käyttää 2h päivässä pelkkään kouluun matkustamiseen? Pitää myös muistaa, etteivät kaikki kampukset ole pääkaupunkiseudulla Helsingin keskustassa vaan ympäri pääkaupunkiseutua (myös Espoo/Vantaa) eli joihinkin on huonommat liikenneyhteydet.

Omasta mielestäni naurettavinta koko systeemissä on se, että pääkaupunkiseudulla asuvat
eivät saa opintotukea nostaessaan edes tienata yhtään enempää kuin muualla Suomessa asuvat.

Vastaukset

orjatyö kesällä
Vieras

#63 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella

2010-09-19 16:39:43

#43: Vieras - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sopii itse kokeilla elää opintotuella 

 Opiskelijoille tarjotaan kesäisin "harjoittelupaikkoja" erittäin alhaisella palkalla, koska silloin kun opiskelijoita käytetään kesälomittajina virastoissa, saadaan hyvät säästöt palkoissa.

Silloin katsotaan, ettei opiskelija tarvitse ruokaa, bussilippua, vuokraa maksaa tai hygenian tarvikkeita. Mutta kyllä osataan vaatia opintosuorituksia kesätyötä varten. Kesätyön harjoittelijan palkka on matalampi kui viraston vahtimestarin tai siivojan palkka.