Tornion ensihoito- ja sairaankuljetusten laatu on säilytettävä

Kommentoitu viesti

tällä Länsi-Pohjan alueella ei kohta uskalla asua
Vieras

#269 Re: Epäpätevät ensihoitajat

29.11.2010 15:16

#9: Mauri Höynälä - Epäpätevät ensihoitajat 

Oon samaa mieltä. Mulla kuoli vuonna 2009 kaksi lähiomaista, joissa molempien osalta oli ensihoidon osalta sellaista sähläystä, että en voi kuin ihmetellä tällaista älämölöä ensihoidon tason laadukkuudesta.  Ensiksi pitäisi laittaa kuntoon kunnon laaduukkaat välineet (kuten esim. autot, tekniset vempaimet yms.) ensihoitoon, ja sitten kunnon täsmällinen ja laadukas hoitohenkilöstö, joka vie eikä meinaa hoitoon  sairastuneet kunnon laadukkaisiin hoitopisteisiin, joissa pystytään ja halutaan hoitaa laadukkailla välineillä sairaita kuntoon, terveiksi.

Mikä ihmeen autuaaksi tekevä on tämä Suomen Punainen Risti suomalaisessa yhteiskunnassa? Sille on annettu sairaiden ensihoito, sairaiden hoidossa tärkeä veren luovutu, pakolaisten kotouttaminen ja ties vielä mitä.   Paljonkohan SPR:lle maksetuista korvauksista maksetaan kansainväliselle Red Cross (Punainen Risti)-yhdistykselle? 

Mielestäni ensihoito pitää tehdä virkavastuulla ja ammattimaisesti korkeatasoisen henkilöstön hoitamana laadukkailla hyvillä välineillä, ja ensihoito jatkuu jatkohoitopaikassa laadukkaassa hoitopisteessä, mikä valitettavasti ei tällä alueella ole Länsi-Pohjan keskussairaala, vaan ihan joku muu, mikä täyttää laadukkaan elämää ylläpitävän hoidon kriteerit. 

 

 

Vastaukset

Juha Buska
Vieras

#271 Re: Re: Epäpätevät ensihoitajat

2010-11-29 17:06:01

#269: tällä Länsi-Pohjan alueella ei kohta uskalla asua - Re: Epäpätevät ensihoitajat 

Olen varsin pahoillani lähiomaistesi menetyksestä. Kyseistä asiaa tuntematta olisi kyllä mielenkiintoista tietää millaista sähläystä tilanteissa on ollut. Ennenkaikkea jos kyseessä on ollut nykyinen Tornion ensihoitopalvelua tuottava organisaatio. Olenhan osaltani vielä hetken vastuussa ensihoidon operatiivisesta toiminnasta.

Ensihoidon laatua voidaan tarkastella erään teorian mukaan neljästä näkökulmasta eli suunnittelu-, tuotanto-, systeemi- ja asiakaskeskeisyydestä. Yhteiskunta takaa kansalaisille ensihoitopalvelut, jossa alueesta riippuen on suuriakin laadullisia vaihteluita. Ensihoitopalvelussa asiantuntijat koulutus- ja kokemustaustasta riippuen toimivat suunnittelu- ja tuotantokeskeisen laatunäkemyksen pohjalta. Tästä seuraa, että itse ensihoito-operaatio ei yleensä ole potilaan tai omaisen asiantuntemuksen piirissä. Asiakkuuden alueelle jäävät useammin palvelun ominaisuudet, joita potilas on pätevä arvioimaan. Näitä ovat mm. tiedottaminen, ystävällisyys, kuunteleminen sekä palvelun sovittaminen tilanteen mukaan.

(Lillrank, P. 1998. Laatuajattelu: laadun filosofia, tekniikka ja johtaminen tietoyhteiskunnassa. Helsinki: Kustannusosakeyhtiö Otava.)

Mielestäni tällä foorumilla ei kukaan ole puolustellut Punaista Ristiä ainoana oikeana ensihoitopalvelua tuottavana organisaationa. Mikä tahansa organisaatio voi tuottaa halutessaan laadukasta ensihoitopalvelua jos kaikki laadulliset resurssit ovat kunnossa. Ensihoitopalvelu on osa muuta terveydenhuoltoa ja tulevan uuden terveydenhuoltolain myötä se kytketään entistäkin kiinteämmin osaksi terveydenhuollon päivystyspalvelua. Mielestäni loogisin tapa järjestää ensihoitopalvelu on tuottaa se tulevaisuudessa sairaanhoitopiirin omana toimintana. Esimerkiksi Kainuun Maakunta -kuntayhtymä on ensihoitopalvelun uudelleen järjestelyillä saanut aikaiseksi loistavan "ryhtiliikkeen" alueensa ensihoitoon. Mitä nyt muutamalla Kainuun paikkakunnalla on ollut ongelmia laadun suhteen juuri ulkoistamisen vuoksi.

Keskeinen ensihoitopalvelun laatuun vaikuttava resurssi on ehdottomasti riittävän koulutuksen omaava henkilökunta, jolla ennen kaikkea ensihoidon hoitotasolla on riittävästi työkokemusta vaativista ensihoitotyön tehtävistä. Ensihoitotyön hallitseminen ei ole sisäsyntyistä ja koulutus antaa siihen vain teoreettista pohjaa, jota lähdetään sitten soveltamaan käytäntöön. Itse olen ensihoitajan urani alussa joutunut opettelemaan ensihoitotyötä ns. "kantapään kautta" ilman, että minulla olisi ollut työparina henkilöä joka olisi ollut riittävänä tukena. Sellaista en toivoisi nykypäivänä enää kenellekään vastavalmistuneelle henkilölle, joka tulee töihin ensihoitopalveluun. Nykyinen malli tulee ehdottomasti olla "mestari-kisälli" -malli. Ensihoitotyössä ei ole varaa harjoitella kuin kokeneen työparin kanssa, johon voi tiukan paikan tullen tukeutua.