VAADIMME MUUTOSTA SUSIPOLITIIKKAAN: KANSALAISALOITE

Kommentoitu viesti


Vieras

#4108 Re: Re: Re: Re: Re: Re:

12.06.2012 07:33

#4106: - Re: Re: Re: Re: Re:

Tuntuu vain olevan vaikeaa vastata miksi susi ei ole Suomessa uhanalainen? Mikä kriteeri suden uhanalaisluokituksessa ei pidä?

Sen yksinkertaisen vastauksen sijaan tarjoilet edelleen olemattomia väitteitä ilveksistä, liitureista ja vihreistä valheista. Kai se on tätä kun ei tiedä niin pitää mennä tarjoamaan asian sijaan liirunlaarumia cityvihreistä.

 

Se joka kertoi tietävänsä missä asun niin minäkin tiedän, asun kotona kuten suurin osa muistakin.

Vastaukset


Vieras

#4114 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2012-06-12 11:35:51

#4108: - Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

 Vastaan vapaan kuvaelman muodossa:

Hra: "Ei tule mitään noiden susien kanssa, itse on oltava sisällä,  kotieläimet ruokkia navettaan, lapset joutuu olemaan sisällä,   viemään kouluun, kavereille ja harrastuksiin autolla, eihän tuolla aikuinen mieskään kohta uskalla ilman kättä pitempää liikkua."

Rva: "Niinpä niin,  tätähän minä olen sinulle jo pari vuotta yrittänyt saada sanotuksi, hyvä että sinäkin alat viimein huomata."  

Hra: "Nyt tämä minulle riittää,  tuo lauma jättää tämän mökin rauhaan joko poistumalla maita pitkin tai poikin."

Rva: "Mutta entäs sitten tämä puoli, että susi on uhanalainen ja suojeltu laji, joksi se on määritelty?    Herrat tuntuvat tietävän, mikä on susikannan tilanne, se on kuulemma johonkin kirjaan oikein präntätty, pitääkö meidän kysyä vielä heiltä tarkempaa tietoa asiasta?  Pitäähän meidänkin uskoa, että susi on harvinainen ja sukupuuttoon häviämässä, kun herrat Helsingissä niin sanoo ja kirjassa oikein seisoo!"

Hra: "Minä en kyllä herroilta kysele asiasta, jonka itse näen, että onko susia vai ei, onhan se selvä, että susia ei Helsingissä pyöri ja minulle on ihan sama, mitä herrat kirjoihinsa kirjoittelee, minä elän käytäntöä enkä  teoriaa.  Toistaiseksi uskon kuitenkin omia silmiäni enkä joutavia kirjoituksia.  Höynäytelköön hyväuskoisia, minua eivät puheillaan jujuttele!" 

Kommenttina lisäksi, että "Kyselijällä" tuntuu olevan jonkin näköinen sokeutuminen kirjoitettuihin kriteereihin (niissä on totuus!), kun asian kanssa käytännössä elävät ymmärtävät, että niin kriteerit, niiden tulkinta kuin kannan määrittelytkin ovat irronneet tukevasti maan kamaralta kuvitelmien puolelle.

On se näköjään vaikea tajuta, että kun häirikkösusien aiheuttamat ongelmat lisii (ja metsäpeurakanta hupenee kiihtyvällä vauhdilla) niin sudet kuitenkin koko ajan vähenee!  Vanhemmuuden kokeneet tietävät, että kasvuun kuuluu kyselykausia (ja uhmakausia), eikä niille tahdo loppua tulla kuten tämäkin kyselijä todistaa, kohtahan se taas kuuluu, että "miksi susi ei olisi Suomessa uhanalainen", kärsivällisyyttä siskot ja veljet...