Kansalaisadressi telakkateollisuuden turvaamiseksi Suomessa

Kommentoitu viesti

Roope

#323 Uskomatonta

07.02.2013 14:45

Ja taas tänään perustettiin yksi uusi työryhmä ihmettelemään telakkateollisuuden tulevaisuutta.
Tällä kertaa kunnostautui Liikuntaministeri Arhinmäki.

Telakkateollisuuden tulevaisuutta ei olisi ollut tarvetta muutamaan vuoteen ihmetellä, jos valtio olisi myöntänyt sen 50 miljoonan lainan Oasis 3:lle ja TUI-laivoille.

Olisi samalla saatu vientiä ja "hiukan" työllisyyttäkin...

Taitaa olla politiikka ja sitä harrastava Suomen hallitus valovuoden päässä (työ)elämän realiteeteista.

Talousajattelusta olen ainakin itse oppinut sellaisen panos-tuotos-ajattelun. Pieni lainapanos valtiolta olisi ainakin tässä tapauksessa tuottanut itsensä enemmän kuin moninkertaisesti takaisin jo tämän yhden laivaprojektin aikana. Nyt on vaarassa koko teollisuudenalan kuihtuminen.

Vastaukset

Old Timer

#325 Re: Uskomatonta

2013-02-08 08:59:47

#323: Roope - Uskomatonta 

 ....uusi työryhmä? Poliittista tahtoa siis löytyy?

Kun ei nyt vain kävisi niin, että yhteiseen hiileen puhaltaminen unohtuu poliittisen pelin takia. Moni taho haluaisi sulan hattuun TUI asiassa. Toivottavasti ei sulka jää sen takia kokonaan saamatta.

YLEn aamutv:ssä taas tänään korostettiin näitä muita laivateollisuuden aloja kuin risteilijän rakentaminen, esim. arktinen osaaminen (sinäänsä hyviä asioita). Unohdettiin taas mainita, että kasvaessaankin tämä bisnes ei työllistä suomalaisia edes 20% siitä, mitä risteilijöiden rakentaminen työllistäisi. Ihmettyttää tuo poliitikkojen ja virkamiesten halu julkisuudessa ohjata, mihin teollisuusyritysten pitäisi satsata, mihin ei. Eiköhän jätetä nämä strategiset pohdinnat yritysten johdolle. Heillä on siihen miljoona kertaa suurempi kompetenssi. Eikö virkamiesten ja poliitikkojen pitäisi auttaa yrityksiä, luoda edellytyksiä jne. eikä koko ajan laittaa kapuloita rattaisiin politiikan takia. Kohta Afrikassakin on parempi toimintaympäristö kuin Suomessa.

Ihmetyttää myös tuo median "Turku" korostus. Mainitaan Turun telakka, turkulaiset telakkatyöntekijät, turkulainen alihankintaverkosto. Pitäisi myös muistaa, että siitä verkostosta on leijonanosa muualla kuin Turussa, muualla kuin Varsinais-Suomessa, verotuloista puhumattakaan.

Myös risteilybisnes ja sitä myötä risteilijän rakentamisbisnes on kasvava ala. Uusia aluksia tarvitaan ja vanhojen risteilijöiden tilalle tarvitaan ympäristöystävällisempiä ja vähemmän energiaa tuhlaavia aluksia. Voisiko myös tällaista visiota korostaa?

Maailmassa on vain neljä telakkaa, jotka pystyvät rakentamaan risteilijöitä. Aasiassa ei niitä pystytä rakentamaan vuosikymmeniin. Miksi Suomi jäisi tästä vapaaehtoisesti pois? Jos suomalaisten kannalta näin surkeasti  kävisi, poksahtaa Ranskassa, Saksassa ja Italiassa useampikin shampanjapullo. Se olisi lottovoitto heille. Kilpailu on kovaa, mutta mielestäni kova kilpailu ja epäterve kilpailu eivät ole synonyymeja.

Ei risteilijöitä aina ole tappiolla tehty, eikä aina tarvitse tehdä, varsinkaan sarjalaivojen osalta. Voisiko nyt poliitikoilla olla visio, että voi tulla myös TUI 3 ja TUI 4, Viking Grace 2 jne. Jollei sitä ennen ministerit lausunnoillaan suututa kaikki risteilijä- ja autolautta-asiakkaat. Royal Caribian on menetetty ikiajoiksi, ei meneteä enää TUIta.

Varsinas-Suomalaiset kansanedustajat ovat jo haluttomuutensa ja voimattomuutensa osoittaneet. Heille on tärkeämpää poliittinen peli ja oma poliittinen ura. Tehdään mieluummin poliittisia kuin viisaita päätöksi. Heille tuhannet työpaikat ovat vain luku. Se ei mene poliittisen edun tavoittelun edelle, valitetavasti. Kun TUI asia ratkeaa, tavalla tai toisella tullaan varmaan mielellään julkisuuteen todistamaan, miten paljon asiaan eteen tehtiin. Nyt ollaan hiljaa ja kiltisti.

Väitetään, että äänestäjän poliittinen muisti kestää 3 kk. Vannon, että minun muistini on pitempi, jos TUI ryssitään johonkin muualle tehtäväksi.