Itsensä työllistävien työttömyysturvaa ei saa heikentää!


Vieras

#176

09.12.2015 04:11

Olen keikkatyöläinen
Ahti Ahde
Helsinki

#177 Tämä addressi on aiheeton!

09.12.2015 04:35

"Tapaturmavakuutuslainsäädännössä työntekijä on vakuutuksen piirissä ensimmäisestä työpäivästä alkaen, kun työttömyysvakuutuksessa päivärahaoikeuden syntymiseen vaaditaan vähintään 26 viikon työssäoloa."

Tapaturmavakuutuslainsäädäntö ei sinäänsä liity millään tavalla työttömyysvakuutukseen, kuten hallituksenesityksen lukeneiden ihmisten pitäisi tietää (https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_94+2015.aspx). Hallituksen esityksen tavoitteena näyttäisi olevan yksinkertaistaa lainsäädäntöä, jotta jatkossa itsensätyöllistäviä henkilöitä voidaan kohdella tasa-arvoisemmin, kun byrokratiaa voidaan yksinkertaistaa.

Aikaisemmin freelancerit ovat kuuluneet yrittäjiksi, joilta vaaditaan yli 70 viikon työssäoloa kuluneen neljän vuoden ajalta; ansiotöissä työssäoloehto on 26 viikon mittaista työssäoloa 18 kuukauden aikana -- työssäolo muistaakseni tarkoittaa vähintään 20 tunnin työpanosta.

Hallituksen esityksen freelancerit ovat jo nyt vapautettuja työttömyysvakuutusmaksuista, jolloin heille ei ansiosidonnaista etuutta myöskään kerry, vaan he saavat työssäoloehdon täyttyessä peruspäivärahaa, joka on 700€/kk.

Aikaisemmin freelancerit on usein katsottu TE-toimiston toimesta päätoimisiksi yrittäjiksi jos toiminimeä ei ole lopetettu, jolloin oikeutta päivärahaan ei muodostu jos yritystoimintaan ei sisälly yli 70 viikon työssäoloa.

Laki uudistus toimii freelancereiden eduksi, vaikka oppositiopuolueet yrittävät toisin väittää.


Vieras

#178

09.12.2015 04:50

Luovien alojen kehittyminen edellyttää että edistämme uudenlaisia yritysmuotoja. Monasti uudet innovaatiot syntyvät juuri pienissä itsensä työllistävissä yrityksissä.

Vieras

#179

09.12.2015 04:52

Tällä hallituksella on tarkoituksena tällaisilla vippaskonsteilla pienentää työttömien määrää pelkkänä lukuna, ei oikeasti, jotta tilastot saadaan näyttämään hyviltä ja korvausmääriä pienemmäksi. Oikea tapa olisi ihan aidosti työllistää ihmisiä! Siihen löytyisi kyllä keinot, mutta ei sellaisia, jotka kävisivät EK:lle ja muulle työnantajaporukoille.

Vieras

#180

09.12.2015 04:53

Työn tekeminen kannattavaksi! Se vähentäisi myös työttömyyteen liittyviä mielenterveysongelmia.

Vieras

#181

09.12.2015 04:57

Olen koko elämäni, valmistumisestani saakka, tehnyt silpputyötä. Byrokratia, joka siihen liittyy on valtava, ja systeemi on tällaisenaankin jäykkä ja hidas. Todella huono. Näinä yli 20 vuotena työelämä on entisestään pirstaloitunut, joten meitä on kasvava joukko.

Vieras

#182

09.12.2015 05:08

Yksityisyrittäjyydestä puhutaan, - teoriaa vain - mutta kaula katkaistaan siltäkin käytännössä.

Vieras

#183

09.12.2015 05:30

Koska ihmisten on pystyttävä tekemään töitä aina kun siihen on mahdollisuus pelkäämättä, että työtä tekemällä heidän toimeentulonsa putoaa riittämättömäksi elämiseen.

Vieras

#184

09.12.2015 05:32

Itsensä työllistämistä pitää kannustaa kaikella mahdollisella tavalla!

Vieras

#185

09.12.2015 05:42

Koska yrittäminen on hyvä keino työllistää itsensä ja vähentää työttömyyttä ja yksityisyrittäjillä kuuluu olla sama työttömyysturva kuin muillekin. Kuka uskaltaa ruveta yrittäjäksi jos ei ole työttömyysturvaa?? Suomi tarvitsee rohkeita itsensä ja mahdollisesti muitakin työllistäviä yrittäjiä!!

Vieras

#186

09.12.2015 05:47

Tähänastinenkin systeemi on ollut huono - on ihan käsittämätöntä miksi meillä ei osata KANNUSTAA ihmisiä omatoimisuuteen, vaan koko ajan päilyy itsensä työllistäjän pään päällä uhka "yrittäjyydestä" ja työttömyystuen menettämisestä keikkojen takia. Kansalaispalkka olisi ehkä kaikista paras tae sille, että ihmiset uskaltaisivat enemmän.

Vieras

#187

09.12.2015 05:47

Tiedän elämän tulevan mahdottomaksi esim. omassa perheessä itsensä työllistävien keskuudessa.
Elämme kovia aikoja tällähetkellä.

Vieras

#188

09.12.2015 05:58

Jokaisesta ammatista ei ole mahdollista työllistyä yritykseen tai itsensätyöllistäminen on järkevämpää.Ei itsensä työllistävien tukia pitäisi leikata.Jos Suomeen tahdotaan lisää yrittäjiä on heidänkin jollakin tapaa turvattava elantonsa.

Vieras

#189

09.12.2015 06:00

Esitys on typerä ja taiteen tekijöitä loukkaaava, adressin teksti totta.

Vieras

#190 Re:

09.12.2015 06:01

 

 


Vieras

#191

09.12.2015 06:04

Yksi nykyisen S-kolmikon tyhmempiä ajatuksia, kun ajattelee miten omilleen jakaa.

Vieras

#192

09.12.2015 06:12

Freelancer -taiteilijan asemaa ei saa heikentää.

Vieras

#193

09.12.2015 06:15

Heikentämällä itsensä työllistävien työttömyysturvaa ajetaan työttömät ja yrittäjyyden kynnyksellä pohtivat kansalaiset paitsi toimettomana makoilun suuntaan, myös vahvasti kohti harmaata taloutta.

Esimerkiksi itse olen 50+ -vuotiaana jäänyt pitkältä työuralta työttömäksi. Kyky ja halu tehdä töitä on suuri, mutta työmarkkinoilla olen valitettavasti jo ikäni puolesta heikoilla, vaikka ammattitaitoa löytyykin. Itseni työllistäminen olisi omalla kohdallani erittäin varteenotettava vaihtoehto, mutta jos putoan kaiken tuen ulkopuolelle, en yksinhuoltajana voi sitä riskiä ottaa.

Voisin kuvitella, että yhteiskunnallekin tulee edullisemmaksi tukea itsensä työllistäviä ja samalla kerätä heiltä verorahoja, kuin maksaa siitä, että he jättäytyvät työelämästä ja nostavat elääkseen pelkästään yhteiskunnan tukia.

Vieras

#194

09.12.2015 06:22

Olen ikäni työskennellyt nk. luovilla aloilla ja tunnen alan pätktyöongelman.

Vieras

#195

09.12.2015 06:26

Mitä teemme Te- keskuksella , jos voimme työllistää itse itsemme!

Vieras

#196

09.12.2015 06:26

Vitutus käyrä pomppas

Vieras

#197

09.12.2015 06:27

Teen töitä osuuskunnan kautta ja pelkään, että se rinnastetaan tulevaisuudessa yrittäjäksi. Se on turvallinen tapa kokeilla, uskaltaako aloittaa yrittäjäksi, varsinkin kun töitä ei ole vielä riittävästi.
Opiskelijatyötöntekijä
Vieras

#198

09.12.2015 06:29

Koska elantoni opiskelijana joka kouluttautuu täysipäiväisenä uuteen ammattiin ja tekee vanhan ammatin töitä silloin kun niitä joskus on tarjolla osittain riippuu itsensä työllistämisestä ja osittain sovitellusta päivärahasta. Koen kohtuuttomaksi että minut katsottaisiin yrittäjäksi sillä olen liian vanha moniin etuuksiin jotka kuuluisivat nuoremmalle opiskelijalle.


Vieras

#199

09.12.2015 06:30

Työnteon täytyy olla kannattavampaa kuin tukien varassa eläminen. Siksi on tärkeää, että freelancer:ina työtään tekevät eivät häviä. Sekä yrittäjyydestä on tehtävä helpompaa ja sitä pitää voida tehdä myös sivutoimisena! Suomi tarvitsee uusia yrittäjiä ja työntekijöitä. Kotona tukien varassa makaavia ei tarvita lisää!

Vieras

#200

09.12.2015 06:34

tällä ajetaan ihmiset pimeisiin töihin.  Ainakin minun on pakko -mennään sitten vaikka linnaan mutta hengissä on yritettävä pysyä.  Laskutusyrityksen kautta tehdyt työt ovat olleet ainoa mahdollisuus, kaikki  sosiaalimaksut, verot, eläkemaksut jne on maksettu, yhteiskuntakin sai omansa.  Ja minä työssäkäyntiajalta palkan, työttömyysajalta  avustusta.  Mikä helvetin rikos tässä oli ja ketä vastaan?