Pelastettakoon Marko Ruuskasen taide

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Pelastettakoon Marko Ruuskasen taide.


Vieras

#101

05.07.2016 16:42

Allekirjoitin adressin siksi, että kysyin mielessäni, miksei kyseinen kirkkoneuvosto tai ainakin pappi, joka on oletettavasti uskovainen kysynyt "yläkerrasta", mitä Jeesus olisi vastaavassa tilanteessa tehnyt. Vastauskin on ilmiselvä. Jeesus olisi iloinnut tästä työstä. Senhän tietää pienin lapsikin.

Nykypäivän kirkon papisto ihan ylintä johtoa myöten näyttää vain nykyään pyytelevän neuvoja siltä pimeämmältä puolelta. Teotkin alkavat jo todistamaan sen puolesta.

Olen menettänyt arvostukseni ja luottamukseni kirkkoa kohtaan jo aiemmin. Tämä tapaus sinetöi päätökseni.
Pitäkää valehtelijat ja tekopyhät hurskastelijat kirkkonne.
Immi Hellenin runon sanoin
"Nyt metsä kirkkoni olla saa,
voi sielläin palvella Jumalaa.
Mun urkuni kauniit soikaa.

Vieras

#102

05.07.2016 16:42

On se kumma että kirkon väki on järjestään jonkin sortin ääliöitä.Antaisivat tehdä jos haluaa on tuo nyt paljon paremman näköinen paikka ollut mitä yleensä hautuumaat. Mitä seuraavaksi harmaita kukkia ainoastaan ?

Vieras

#103

05.07.2016 17:00

Ihmiset ovat nykyään niin happamia ja vihaisia..pienikin väriläikkä jossakin..esim.nuo maalatut vesipöntöt voi tuoda jollekkin koko päiväksi ilon.ei voi pahoittaa kenenkään mieltä jos sydämiä on hautausmaan vesiastiassa.pikemminkin kuvittelisin sen tuovan iloa ja toivoa synkkään mieleen.

Vieras

#104

05.07.2016 17:14

Olen saatellut omalle kotikirkkomaalle 11 vuotta sitten rakkaimman ihmisen, poikani Kimmon, jota suren itkien joka päivä edelleen.
Vaikka kotikirkkomaa on siisti ja hyvin hoidettu, tuntuisi lohduttavalta nähdä Marko Ruuskasen tapaisen henkilön ilmeisen lämmöllä koristelemaa viimeistä lepopaikkaa kukkatynnyreineen ja linnunpönttöineen. En ymmärrä moista kylmäkiskoista päätöstä poistaa nämä ihmisiä ilahduttavat seikat.

Vieras

#105

05.07.2016 17:18

MV:ssä liikuttava kertomus ko. Henkilön luovuus projektista , joka tuo väriä ja iloa surun kohdanneille. Toivottavasti Marko saat jatkaa työtäsi

Vieras

#106

05.07.2016 17:22

Ihan vaan sikäli, että viedäänhän hatuumaalle kukkiakin, jos taiteen tekeminen kielletään, niin kukatkin pitää kieltää. Kohtelu siis kaikelle kauneudelle tasa-arvoiseksi!
Pappien mielestä ilmeisesti hautausmaalla pitää olla synkkää, että kävijä ahdistuisi ja tulisi surulliseksi, jolloin hän hakisi lohtua pappien tuomiopäivä- ja pelastus- löpinöistä!

Vieras

#107

05.07.2016 17:24

Kirkko...Rupee riittää teidän tollojen touhu !

Vieras

#108

05.07.2016 19:31

Tärkeä asia!

Vieras

#109

05.07.2016 19:48

On täysin väärin, ettei Markon hienot tekemiset saa näkyä seurakunnan surijoiden ja vainajien vierailijoiden näkyvissä. Aivan mahtavia juttuja hautausmaalla ja ilahduttavat vierailijoita ja lintuja. Kauniita katsella ! Marko on antanut luovuutensa käyttöön täydestä sydämestään !

Vieras

#110

05.07.2016 23:33

Tuollaisella TEKOPYHYYDELLÄKÖ luterilainen kirkko aikoo kirkastaa jo liian usein ryvettynyttä kuvaansa???
Huonot pomot

#111

05.07.2016 23:38

Aikoinaan omassa seurakunnassani ollessani kesätöissä, en saanut kastella hoitohautoja, jotka olivat "vanhalla puolella". Jotain keskikäytävää haravoin kaiket päivät, taisi olla pomon sukulaisen "juhlat" tulossa sinä viikonloppuna. Omaiset siis maksoivat tyhjästä.


Vieras

#112

06.07.2016 06:20

On muutenkin tarpeeksi vaikeaa käydä omaisten ja tuttavien haudoilla, ehkä jonkinlainen piristys (?) siellä tuo/toisi ne hyvät / aurinkoiset muistot mieleen. Voisi muistella mennyttä yhteistä aikaa, eikä ainoastaan sitä surua jonka tuntee hänen lähdettyään...

Vieras

#113

06.07.2016 06:23

Edesmennyt Äitini rakasti kaikkea kaunista, iloisia värejä ja hyvää mieltä tuovaa ympäristöä.

Hän olisi varmaan tosi surullinen tapahtuneesta.

Tsemppiä

#114

06.07.2016 08:35

Sydämmellinen haudankaivaja sydämmettömien seurakunta-päättäjien kiusattavana.


Vieras

#115

06.07.2016 10:44

Työntekijän kohtelu päätöksenteon toteutuksessa seurakunnan taholta on ollut todella ala-arvoista. Seurakuntalaisena toivon jatkossa kunnioittavaa käyttäytymistä ihmisiä kohtaan.
Kulku metsässä antaa rauhallisuutta

#116 Re: Näinhän se näyttää olevan

06.07.2016 16:30


Vieras

#117

07.07.2016 13:24

Ei voi olla todellista,ketä kauneus ympärillämme voi häiritä.
Hautausmaako ei saisi tuoda iloa ja toivoa siellä käviöille.
Kuolema kuuluu elämämme kiertoon, viimeinen sija on kirkkomaa.
MIKSEI hautausmaalla saisi olla iloisuutta tuovia asioita surun kohdatessa. Minulla oli ilo vierailla Talvisalon hautausmaalla vuosi sitten ja vierailusta jäi harmooninen ja miellyttävä kokemus. Kysymys kuuluu onko kukatkin liian värikkäät kyseisellä hautausmaalla? Sain kohdata kyseisen Markon ja hän todella on ihminen täydellä sydämmellä ja sielulla. Luonto ja Marko ovat yhtä. Sielukkuus puuttu monelta meiltä mutta Markon aitous on käsin koskeltetavaa. Antakaa Markon maalaamat vedenotto paikat, näkyä ja palvella ihmisiä. Vedenottopaikoista näkyi että ne on rakkaudella tehty meille ihmisille. Marina Poutiainen Espoosta

Vieras

#118

07.07.2016 13:42

Eikö luontoon mahdu väriä. Meillä on neljä vuoden aikaa, vedenotto astiolle suotakoon se pieni aika minkä ne voivat olla ilahduttamassa. Perustelu miksi ne eivät voisi olla kuulostaa tekopyhältä. Muistettakoon että me jokainen koemme surun erilailla. Kirkkoneuvosto ei ansaitse tässä päätöksessä kiitosta.

Vieras

#119

07.07.2016 16:27

Olen Savonlinnasta lähtöisin ja olen aina kokenut ylpeyttä kauniista kaupungistamme. Nykysin vierailuni keskittyvät muutamaan kertaan vuodessa ja painottuvat kesään. Vierailin ystävättäreni kanssa Talvisalon hautausmaalla noin vuosi sitten käydessäni sukuni haudalla. En ole voinut kuin ihmetellä kaunista hyvin hoidettua hautausmaata ja Markon teoksia. Vedensäilytysastia keskustelu on aivan hämmästyttävää, miksi ne eivät sovellu hautausmaalle. Uskomme keskeisin sanoma on: usko, toivo, rakkaus ja ne välittyvät Markon teoksista. Pohdin jopa miksi siellä ei ole penkkejä, missä voisi hiljentyä ja ihastella kokonaisuutta. Värit ovat tervetullut lisä kukkien joukkoon. Markon maalaamat vesipöntöt olivat kiva lisä myös lapsille. Kirkko on monessa asiassa tullut meitä vastaan modernissa yhteiskunnassa, joten en voi ymmärtää päätöstä. Miksi hautausmaan pitäisi olla ankea. Hautakiviinkin omaiset lisäävät lintuja ja muita symboleja. Uskoakseni surun omaava ihminen kaipaa myös ilon hetkiä ja niitä voi kokea myös Talvisalon hautausmaalla juuri näistä teoksista. Itse olen menettänyt ukin, mummin, isäni ja setäni, sekä paljon muita omaisia ja voin sydämellä kertoa, että oli kiva käydä hautausmaalla kun iloiset pöntöt ottivat vastaan. Kuvat olivat symbolisesti uskoomme sopivat. Ymmärsinkö oikein että sureva loukkaantuu maalatuista vesipöntöistä, ei suinkaan. Itse koen surullisuutta Markon puolesta, että hän kokee taiteellisuuden kadonneen sillä voin kuvitella kuinka hän on sydämellä niitä maalannut. Koen jopa loukkaavana Markon puolesta tämän tilanteen. Savonlinnan seurakunta ei selvästikään osaa arvostaa , kuinka paljon Marko on tehnyt hautausmaan puolesta. Markon olemuksen ja sydämellisyyden voivat jokainen kokea, kuinka hän on aidosti läsnä oleva, auttava ja hyvä käyntikortti kokonaisuudessaan. Itse olen kaivannut tänne pääkaupunkiseudulle vastaavaa. Maalatut vesiastiat auttoivat käyttäjäänsä löytämään, mistä hakea vettä sillä ulkopaikkakuntalaisena siitä oli selvästi apua. Elämme maailmanlaajuisesti vaikeita aikoja ja voimme lukea sodista ja muista haastavista tilanteista niin uskoakseni muutama maalattu värikäs pönttö antaa hymyn huulille tai pilkahduksen toivoa myös surevalle. Toivon sydämestäni että Markolta pyydetään anteeksi ja annetaan hänen tehdä sydämellä luovuutta. Vanhanajan körttiläisyys ajattelu voisi jäädä taakse. Meillä on myös neljä vuodenaikaa ja se aika minkä pöntöt seisoisivat paikallaan ei varmastikaan ketään loukkaa. Ymmärrettävästi poistaisin itse kaikki linnunpöntöt ja sijoittaisin ne sinne ympäristöön, missä kokonaisuus suvaittaisiin. Markolle kiitos yhteisestä ilosta mitä olemme saaneet kokea. Annukka Hahl Espoon lahden seurakuntaan kuuluva.

unelma

#120 Re:

09.07.2016 10:33

#119: -  unelma

 yhdyn kaikkiin edellisiin kommentoihin ja nimimerkki unelmoi kauniista toispuoleisesta jonne toivoo pääsevänsä ja kauneutta olemme saaneet, ihailla, lohtua, iloa  saaden hautausmaalla käydessämme, ei tylsää saarnaa kuunnellessa, kirkollisesta päätöksistä lukiessa, pettynyt seurakuntaamme kuten moni muukin näköjään on, muistetaan varmaan kun taas vaalit ovat.mieleen jääneet eräät henkilöt joitten nimet oli lehdessä.


Vieras

#121

09.07.2016 20:35

Upeita taideteoksia olemme iloksemme Markolta saaneet. Jaksamista hienolla urallasi
taideakatemisti

#122 Re:

09.07.2016 20:36


Vieras

#123

15.07.2016 19:21

Hautausmaa tietyllä tavalla ahdistaa,mutta kun silmä osuu kauniisti ,värikkäästi maalattuun vesitynnyriin tai "pitsisiin" linnunpönttöihin musta ahdistus katoaa,tuntuu paremmalta.Olen katsonut niitä sisäisen lapseni ilolla ja viattomuudella, joka on nyt saanut varjon sisäisen lapsen menettäneiden fariseuslaisesti ajattelevien myrkystä.Missään pytyssä en näe taiteilijan asettamaa hintalappua.Hautausmaalla on myös joidenkin vainajien haudoilla-joilla on siihen ollut varaa- pystytetty patsaita,jotka tekevät pr:ää näille taiteilijoille.Eiköhän Ruuskanen teoksillaan halunnut tuottaa iloa ja lämpöä ja rakkaudellista lohdutusta.Ahdasmielisyys ja olevinaan oikeamielisyys saattavat olla paheita ja syntejä,jotka vain myrkyttävät."Antakaa lasten tulla tyköni,sillä heidän on taivasten valtakunta."
MUMMI

#124 Re:

15.07.2016 19:58

#123: -  

 TÄMÄ KAIKKI MITÄ ON KIRJOITETTU, ON JUURI SITÄ MINKÄ IHMISET SAI NÄIN TUODA JULKI JA TOIVOTTAVASTI NS, KIRKOLLISET HENKILÖT LUKEVAT NÄMÄ HUOMATEN MITÄ OVAT OLLEET TEKEMÄSSÄ JA MILLAISEN KUVAN ITSESTÄÄN ANTOIVAT, OVAT VARMAAN YLPEITÄ ETTÅ SAIVAT NÅYTTÄÄ. NÄIN ME PÄÄTETÄÄN JA SE ON OIKEIN. PALJON PAREMPIA PÄÄTOKSIÄ OLISI ODOTETTU NÅILTÅ SEURAKUNNAN VIISAILTA, ESIMERKILLISILTÅ IHMISILTÄ. EIKÖ MUUTA OLLUT PÄÄTETTÄVÄNÄ KUIN KIERTÄÄ HAUTAUSMAALLA ARVOSTELLEN JA ANTAA ARVIO. OMA MIELIPIDE, EI HAUTAUSMAALLA KÄVIJÖITTEN

metsäkirkko ja paimenpoika

#125

16.07.2016 12:08

Minulle myös metsäkirkko on lähellä elämää, siellä näkee taidetta, kuulee kaunista kun linnut laulaa. puut humisee auringon säteet levittävät kämpöä ja siellä on hyvä rukoilla, tietäen luojamme on läsnä,kuulee meitä. näkee sydämeemme.sammaleinen kivi johon polvistua, taivas kattona.Nyt vielä enemmän hiipuu uskoni kirkkoon ja omaan seurakuntaani ( RUUSKASEN TAIDE HIENOA) ei ole hienompia nämä kipsipatsaat joita näkee, Mennään metsään ja lauletaan, nyt metsä kirkkoni olla saa voin täällä palvella jumalaa, mun urkuni kauniit soikaa, mun kirkkoin katto on korkeella ja yks on ystävä seuranain hän kyllä muistavi poikaa, paimenpoikaa.