Vaadimme maailman parasta joukkoliikennettä

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Vaadimme maailman parasta joukkoliikennettä.

Kuisma Lappalainen

#1 Joukkoliikenteen asiakaspalvelussa parantamisen varaa

13.04.2007 02:55

Joukkoliikenteen asiakaspalvelussa on todella paljon parantamisen varaa.

Joillakin kuskeilla on tapana huudattaa bussien radioita tottelematta matkustajien pyyntöä radion sulkemisesta tai hiljemmällepanosta, vaikka ajoneuvojen käytöstä tiellä annettu asetus velvoittaisikin tässä tilanteessa kuljettajan matkustajaa tottelemaan. Olisi selkeästi ohjeistettava ei vain se että matkustamokaiuttimet on poiskytkettävä vaan myös se miten lujalla radiota enintään saa pitää.

Joillakin kuskeilla on tapana avata etuovesta vain etupuoli silloinkin kun pysäkki on matkustajarunsas. Tämä hidastaa bussivuoron kulkua tarpeettomasti, kun kyytiinnousu sujuisi nopeammin, jos etuovesta avattaisiin molemmat puolet.

Joillakin kuskeilla on tapana hurjastella erityisesti myöhässä ollessaan. Kaksinkertainen nopeus rajoitukseen verrattuna, esim. Särkiniementiellä 80 km/h (rajoitus 40) tai Mannerheimintiellä 100 km/h (rajoitus 50), ei ole yhtään harvinaista.

Olen lukemattomat kerrat ollut semmoisessa bussissa, joka on ajanut päin punaista valoa.

Olen myös lukemattomat kerrat ollut semmoisessa bussissa, joka on ohittanut pysähtymättä pysäkin, jolle on soitettu pysähtymiskelloa tai jolla on pysähtymismerkkiä huitova matkustaja, jolle olisi bussissa tilaa. Näin siitäkin huolimatta että kyseisen linjan olisi kyseisellä pysäkillä pysäkkiluettelon mukaan pysähdyttävä.

Jos nämä väärinkäytökset johtuvat liian tiukoista aikatauluista, sietäisi aikataulusuunnittelijoiden mennä itseensä ja suunnitella aikataulut uudelleen realistisemmin toteutettavaksi. Vuoroväli voidaan silti pitää tiheänä, kun reitillä olevien bussien lukumäärää lisätään.