Raaseporin koulujen jouluruoat takaisin!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Raaseporin koulujen jouluruoat takaisin!.

eri mieltä

#1

14.11.2012 16:01

Kaikki on tosi vihasia kuin ei ole jouluruokaa tänä vuonna raaseporin kouluissa. Itse olen sitä mieltä että tuo oli loistava tapa säästää muutenkin jo taloudellisesti kurassa olevassa kaupungissa. Itse en ainakaan muista kertaakaan syöneeni koulussa jouluruokaa silloin kuin itse koulua kävin, eikä siitä nyt niin kauaan aikaa ollut. Kaikki vanhemmat ovat vihaisia kaupungin päätöksestä, mutta onko itse opiskelijoilta kysytty asiaa? veikkaukseni on että ylä-aste ja lukio oppilaista suurinta osaa ei voisi vähempää kiinnosta saako kulusta jouluruokaa sinä yhtenä päivänä vai puuroa.
Haloo

#2 Re:

14.11.2012 17:11

#1: eri mieltä -

Eikös tämä adressi ole juuri yläaste- ja lukioikäisten kannanotto tälle jouluruoka-asialle!!!


Vieras

#3 Re: Re: SpurdöSpärde

14.11.2012 17:22

#2: Haloo - Re:

Jotkut vain ovat vähän hitaita tai tyhmiä.

Re: eri mieltä

#4 Re: eri mieltä

14.11.2012 17:34

Adressi on tehty raaseporilaisten lukiolaisten toimesta, eiköhän se kerro tarpeeksi.

Kyllä koululaisia ja opiskelijoita kiinnostaa! Hampparit ja pizzat, kebabit ynnä muut sellaiset eivät pysty koskaan korvaamaan jouluruokaa koulussa. Älkää aikuiset ihmiset tehkö nuorista ja lapsista mielivaltaisia päätelmiä.
S.S.

#5

14.11.2012 18:21

Kyllä säästöjä on pakko tehdä mut ei tehdä sitä aina lapsilta ja nuorilta karsimalla!
Lukiolainen

#6

14.11.2012 18:24

Toki jouluruokaa meneekin paljon varmasti roskiin mutta tämä on perinne eikä sitä pitäisi karsia kokonaan pois! Se vaan on väärin.. Säästettävää varmasti löytyisi muualtakin..
Hyväkommentti

#7 Näin kirjoitettu Etelä-Uusimaahan

14.11.2012 19:04

Lasse T. Minkkinen ja Jan Söderblom:


Ruokahuoltoko päättää opetuksesta


Lehtitietojen mukaan Raaseporin ruokahuolto on saanut lokakuussa kaupunginhallitukselta loppuvuotta koskevan säästövaatimuksen.
Näin ei asioita pitäisi hoitaa, säästötavoitteet olisi pitänyt olla tiedossa jo vuoden alussa, jolloin säästöjen suunnittelu ja kohdentaminen olisi voitu tehdä järkevästi.
Ruokahuolto on nyt päättänyt, että koulujen ja päiväkotien jouluaterioita ei tarjota. On hyvin huolestuttavaa ja ristiriitaista, että ruokahuolto tekee päätöksiä asioissa, jotka ovat sivistystoimen vastuulla: juhla-ateriat ovat osa koulujen opetusta. Esimerkiksi Fiskarsissa jouluateria on osa koulun opetussuunnitelmaa, joka on hyväksytty kaupungin hallinnossa.
On mielenkiintoista nähdä, mitkä asiat ovat Raaseporin hallinnon mukaan tärkeämpiä kuin lasten hyvinvointi – mitkä hallinnon alat saavat pitää rahansa, ja mitkä saavat lisärahaa.


Isänpäivänä
Lasse T. Minkkinen
arkkitehti
Jan Söderblom
kapellimestari
Fiskars

http://www.etela.com/

Hyväkommentti

#8 Kauanko veronmaksaja viihtyy Raaseporissa

14.11.2012 19:06

Lainaus EU:sta

Kauanko veronmaksaja viihtyy Raaseporissa

Raaseporin kaupunginhallitus päätti leikata koululaisten ja päiväkotilaisten jouluaterioista. Jouluruokapöydistä jäävät pois laatikot, rosollit, kalat ja kinkut. Tänä vuonna tarjotaan riisipuuroa, hedelmäkeittoa ja kinkkuleipä. Kaupungin johdon omat joulutraditiot säilyvät kuitenkin ilmeisesti ennallaan. Lehtitietojen mukaan ruokapalvelupäällikkö, joka jouluruoka-asiasta päätti, ei osaa kertoa montako euroa tässä tarkalleen säästetään.
Konkurssin partaalla olevaa kaupunkia ei lasten jouluaterioiden tarjoamatta jättäminen pelasta. Tällä logiikalla vuositasolla yksin kouluruokailusta säästettävällä noin 15.000 euron summalla kuluneen vuode budjettivajetta maksetaan seuraavat 300 vuotta - mikäli muita säästökohteita ei löydy.


On säälittävää, että Raaseporin kaupunki asettaa ensimmäiseksi säästön kohteeksi lapsien oikeudet. Juhlaruokailutilanne on osa lasten tapakasvatusta; jouluateria on osa suomalaista juhlaperinnettä ja se kuuluu myös koululaisille ja päiväkotilaisille. Olisiko otettava käyttöön sponsori-malli, jos kaupungin oma priorisointikyky kulujen osalta on näin alhaisella tasolla?

Koko teksti http://www.etela.com/mielipid/2012/burtsov&paatero-burtsov-121115.html




Kirjoittajat :
Harri Burtsov
Saara Paatero-Burtsov
Raasepori

cmoon

#9 Re: eri mieltä

14.11.2012 19:44

#1: eri mieltä -

No itse siellä opiskelen ja olen sitä mieltä, että jouluruoka pitäisi ehdottomasti saada. Kerran vuodessa hyvää ruokaa ! Koulu ruoka on muutenkin vähän pliisua (mutta ihan ok hyvää).

Jukka

#10 Ei jouluruoalle

14.11.2012 20:22

Hyvä tapa säästää. Jouluruoat ei oikeasti maistu suuremmalle osalle.
Huhhuh

#11

14.11.2012 21:19

On se jännä kun kouluissa kuitenkin odotetaan jouluateriaa jo viikkoa ennen ja sinä päivänä kun jouluruokaa on niin ruokalassa on pidemmät jonot kuin mikään toinen päivä.. Turha väittää että jouluateria on turhaa eikä siitä pidetä.
Lukion oppilas

#12 Jouluruoka on hyvää

14.11.2012 22:48

Mielestäni jouluruokaa pitäisi tarjota kouluissa. Jouluruoka on osa kulttuuriamme ja eikö koulun ole tarkoitus opettaa lapsille kulttuuria ja antaa heille mahdollisuus maistaa erillaisia asioita eikä niitä 10 ruokalajia mitä me saamme kaikkina muinna koulupäivinä. En luule että niin pieni summa mitä kouluruokaan laitetaan kaataisi Raaseporin taloutta. Jos nyt YHDEN päivän tarjoaa vähän kalliimpaa ruokaa mistä oppilaat pitävät niin mielestäni se on hintansa arvosta.

Vieras

#13

15.11.2012 00:50

Karjaan/Raaseporin whatever keskuskeittiön ruuat on niin täyttä kuraa ympäri vuoden et jos se ainoo vähänkin laadukkaampi ruoka säästösyistä viedään lapsilta pois ni voi että säälin kyllä raukkoja jotka siinä laitoksessa joutuvat ruokailemaan.

Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

15.11.2012 09:27


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

15.11.2012 09:28


Adressin tekijä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

16.11.2012 11:19



Vieras

#17 Re:

20.11.2012 15:52

#1: eri mieltä - Olen Raaseporilainen oppilas ja todella vihainen. Olisin valmis muuttaa pois täältä jos säästö jatku. Jos oma koulunkäynti oli huonoa, ei pidä siitä tässä asiassa raivota ainakaan meille.

 

Opiskelija

#18 mitä ihmettä. ?

21.11.2012 13:40

Siis miksi ihmeessä tästä nyt valitetaan?
Ainakin karjaan puolella ollut "jouluruoka" yhtäkuin normi perunaa, voileipäkinkku pala ja ihme mössöä joka vähän muistuttaa ehkä laatikoita. En ole itse ikinä pystyny syömään muuta kun sen kinkkupalasen, eikä se missään nimessä jouluruokaa ole ollut, en tiedä miten asiat ovat sitten ollut tammisaarella..
Eikö lapset saa ihan tarpeeksi jouluruokaa kotonaan, ei se ole mitenkään kunnan vastuu jos ei saa. Herranjestas lopettakaa nyt tämä tyhmyys...
Lukiolainen.

#19 Re: Jouluruoka on hyvää

21.11.2012 13:43

#12: Lukion oppilas - Jouluruoka on hyvää

Anteeksi mutta missä koulussa käyt jossa oppilaat oikeesti tykkäävät jouluruuasta ?

Ja eikö se jouluruoka syödä jouluna eikä pari päivää ennen, meidän kulttuurissamme ? Se on mielestäni kyllä ihan perheen eikä kunnan vastuu sitä tarjota...

ANNE

#20

22.11.2012 10:15

HYVÄ NUORISO! JATKAKAA. HUOMINEN ON TEIDÄN. PITKÄÄ PUOLIANNE.
johnnyb

#21

22.11.2012 19:58

Raasepori laskeutuu muun maan tasolle? Eipähän meinaan mun alasteella saatika sitten päiväkodissa tarjoiltu jouluruokaa, riisipuroa ja hyvältä maistui! Eikä haitannut pätkääkään ettei ollut laatikoita ynnä muita. Maailmalla vallitsevassa taloustilanteessa mielestäni täysin sallittua ottaa kouluilta nämä extrat pois, mielummin näistä kuin oikeasti tarpeellisista asioista.

Sivuston ylläpitäjä on poistanut tämän viestin (Näytä tarkemmat tiedot)

23.11.2012 06:01


huhhuh

#23 Rauhoittukaa ihmiset

30.11.2012 05:39

Voi on nyt hurja, mikä kohu JOULURUOASTA! Lapset/Nuoret olisivat tuskin huomanneetkaan jouluruoan puuttumista, jos siitä ei näin isoa juttua olisi revitty! Täytyy pienimistäkin asioista valittaa, miettikää vaikka Saloa, joka säästää ottamalla lapsilta OPETTAJAT pois...