Tietullit Helsinkiin

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Tietullit Helsinkiin.

Essi Flinkman
Helsinki

#1 Never!

16.11.2007 14:16

Ei ikinä!

Minä tulin aamulla erittäin iloiseksi lukiessani tämän kyseisen jutun netistä, jossa JULKISENLIIKENTEEN LISÄKSI HALUTAAN TARJOTA TILAA MYÖS YKSITYISAUTOILIJOILLE! Oli mukava huomata että sen ainaisen "sorsimisen" sijaan, joku ns. päättäjistäkin on meidä yksityisautoilijoiden puolella!

En ymmärrä mikä teitä ihmisiä vaivaa! Ei yksityisautoilijoita voi sulkea joka paikasta pois! Se on tapa liikkua aivan kuten yleisetkin! En allekirjoita, todellakaan, mutta oli aivan pakko kommentoida!

Matti Paavonen
Adressin tekijä

#2 Re: Never!

16.11.2007 15:01

Tosiasia on, että yksityisautoilu nykyisellään ei ole kestävällä pohjalla ja se näin ollen tulee katoamaan ennemmin tai myöhemmin.

Mitä tulee siihen voiko yksityisautoilijoita sulkea pois joka paikasta niin ei ole tarkoituskaan. Yksityisautoilijat vain eivät kuulu keskustaan. Jos keskustaan on kuitenkin pakko sillä omalla autollaan päästä, on varmasti valmis myös maksamaan siitä. Kustannuskin pienenee mitä enemmän autossa on väkeä.

Ja onhan yksityisautoilu tapa liikkua siinä missä muutkin. Se vain on huomattavasti itsekkäämpää kuin mitkään muut liikennöintimuodot. Auton ainoa kustannus ei ole bensa ja auto, jotka autoilija itse maksaa. Yhteiskunnan (meidän muiden) maksettavaksi tai kärsittäväksi jäävät saasteet, melu, liikennöinnin hidastuminen ja muut yhteiskunnalliset kustannukset. Jos esimerkiksi potilas kuolee ambulanssiin koska matka-aika Ullanlinnasta Töölöön on 15 minuuttia on tämä käytännössä ruuhkien negatiivinen ulkoisvaikutus.
Jari Suominen
Turku

#3 Voi kempele!

16.11.2007 21:20

Kaikki mikä on kallista Teille on hunajata meille.Terveissi.
Essi Flinkman
Helsinki

#4 Tyypillistä!

17.11.2007 08:00

Sinä joka kommentoit "never!"- viestiäni. Sinulla on juuri tyypillinen asenne meitä yksityiautoilijoita kohtaan. Syytät meitä jopa ihmisten tappamisesta yksityisautoilumme takia. Huh huh. Jos kerran kaikki autoilevat ovat niin itsekkäitä ja melu ja saaste haitat niin suuria, niin mikset ihmeessä muuta maalle, tai sademetsään, missä saisit elää rauhassa ja hiljaisuudessa apinan kanssa banaanista tapellen? Autot kuuluvat kaupunkikuvaan, jos et satu tietämään. Ei kai tämä autollinen keskusta nyt mikään 2000-luvun juttu ole? Herätkää ihmiset, älkää syyllistäkö aina yksityiautoilijoita kaikesta!
Matti Paavonen
Adressin tekijä

#5 Re: Tyypillistä!

17.11.2007 14:24

Sinulta puuttuvat perusteet. Autot kuuluvat katukuvaan koska autot kuuluvat katukuvaan. Kuka sanoo, että autot kuuluvat kaupunkiin? Ei yleisöllä ole edes ollut autoja kuin muutaman vuosikymmenen ajan.

Minä muuttaisin pois kaupungista, johon olen syntynyt, vain siksi, että sinä ja ne muut 5 prosenttia olette itsekkäitä? Mitä jos autoileva vähemmistö lakkaisi varastamasta yhteiskunnalta?

Yhtä hyvin voisit tulla kaatamaan roskasi takapihalleni ja huutaen roikkumaan minussa kun kävelen.
Essi Flinkman
Helsinki

#6 Vastaus äskeiseen

17.11.2007 19:41

Sinäkö et ole itsekäs? Haluat väenvängällä tuputtaa ajatuksesi kaikille muille, ja oletat että vain sinun näkemyksesi on oikea? Ettet vain itse kuuluisi meihin itsekkäisiin yksityisautoilijoihin? Olisi muuten mukava kuulla miten ostat huonekalusi ynnä muut isot laitteet ja vempaimet kotiisi ilman julkisia. Varmasti sidot ne selkääsi köydellä ja kannat kotiin? Etkö voi itse parantaa maailmaa vihreine ajatuksinesi ja toiminesi ja antaa muiden toimia omalla tavallaan? Kukaan ei pakota sinua luopumaan julkisista, eikä kukaan minua yksityisautoilusta. Niin se on! Vaikea vaan ymmärtää miksi te viherpiipertäjät olette niin itsekkäitä että näette vaan omat mielipiteenne ja suljette kaiken muun ulkopuolelle. Aivan kuin teidän näkemyksenne olisi se yksi ja oikea. Näin ei kuitenkaan ole. Minä yksityisautoilijana hyväksyn ja ymmärrän kuitenkin julkisenliikenteen täysin. Olenpa minä itsekäs! Hyi olkoon!
Heikki Raunio
Pori

#7

17.11.2007 20:24

Essi hyvä, siinä vaiheessa kun alkaa asettelemaan vastakkain planeetta Maata ja yksityisautoilua, pitäisi jo kirjoittajalla itselläänkin hälytyskellojen soida.
Matti Paavonen
Adressin tekijä

#8 Re: Vastaus äskeiseen

17.11.2007 20:32

Huonekalut ja muun, mitä ei julkisilla kulkuvälineillä voi kuljettaa, tuon toki kotiini yksityisautolla. Huonekaluja ei kuitenkaan tule hankittua kovin usein. Harvemmin siis on pakotettu käyttämään yksityisautoa. Jos ajaisin päivittäiset työmatkani yms. autolla, johtuisi se lähinnä laiskuudesta. Ei tienkäyttömaksuilla ole tarkoitus kieltää tai lopettaa yksityisautoilua, ainoastaan vähentää sitä karsimalla turha käyttö.

Tienkäyttömaksut nostaisivat yksityisautoilun kustannuksia tietyllä alueella. Kustannuksia jotka nykyisellään ovat muiden maksettavana. Näin ollen ne ovat kuin korvaus niille, jotka kärsivät autoilun aiheuttamista haitoista. Tuotolla voitaisiin taas parantaa kaupunki-infrastruktuuria ja julkista liikennettä (esim. Tramwest http://www.tramwest.fi/).

En siis toki haluaisi kaikkea yksityisautoilua kiellettävän. Ainoastaan vähentää turhaa autoilua. Tarpeentullen (kuten huonekaluja kuljettaessa) ihmiset ovat varmasti valmiita maksamaan luvasta käyttää yksityisautoaan mutta päivittäinen asiointi autolla vähenisi.
Essi Flinkman
Helsinki

#9 eiköhän tämä riitä

18.11.2007 10:03

Heikki hyvä. Vastauksesi tuli täysin puun takaa. En ymmärtänyt yhtään mihin pyrit kirjoituksellasi. Ehkä sinun olisi syytä lukea suurennuslasin kanssa uudestaan viestini, ja miettiä sitä hiljaa mielessäsi! Tai sitten mietit liikaa asioita ja luet rivien välistä asioita joita kääntelet omassa päässäsi. Ja sinulle, jonka kanssa olemme täällä jo keskustelua käyneet: ehkä asia nyt on vaan niin, että emme pääse yhteisymmärrykseen tästä asiasta. Ja onhan meillä kummallakin oikeus omaan mielipiteeseen. Ainoa seikka vaan on se, että minä hyväksyn sen että jokainen toimii tavallaan. Sinulla taas on vain oma näkemyksesi etkä hyväksy muita näkemyksiä. Ehkä jätämme asian tähän. Minulla ainakin on parempaa tekemistä sunnuntai aamuna kun tapella netissä mielipide-eroista. Hyvää joulun odotusta kuitenkin kaikille, julkisia ja yksityisautoja käyttäville, itsekkäille ja epäitsekkäille!
Matti Rautaniemi
Helsinki

#10 Yksityisautoilu keskustassa

20.11.2007 16:38

Essi Flinkman, vaikka oletkin oikeassa siinä, että toisten näkemyksiä on kunnioitettava, kuuluu keskustelun sääntöihin se, että väitteensä tueksi on esitettävä perusteluja. Olet tähän mennessä perustellut yksityisautoilua keskustassa väitteillä 1)"Autot kuuluvat katukuvaan" ja 2)"Autoja tarvitaan huonekalujen ostamiseen". Väite 1 ei ole mikään perustelu vaan tottumukseen perustuva mielipide. Väite 2 on myös puutteellinen, sillä vaikka autoista ehkä onkin hyötyä suurten esineiden siirtelyssä, se ei edellytä yksityisautoilua. Itse ostin kesällä sohvan ja käytin kuljetuspalvelua, joka sattui vielä sisältymään sohvan hintaan.

Yksityisautoilun rajoittamista tukevat monet perustelut, joita tässä keskustelussa on jo esiteltykin. Kirjoitat, että saasteita ja muita yksityisautoilun haittoja pitäisi paeta maaseudulle. Ihmettelen käsitystäsi siitä, että ilmaston saastuminen vaikuttaisi vain paikallisesti. Yksityisautoilun rajoittamisen ehdottamisessa ei ole kysymys yksityisestä mielipiteestä, sillä huristelisin itsekin mieluummin omalla autolla joka paikkaan, vaan sen tosiasiallisten seurausten, siis ihmisten elinympäristön asteittaisen tuhoutumisen ymmärtämisestä.
Harmaamassa
Vieras

#11 yksityisautoilla hoidetaan 75% autoliikenteestä

06.11.2010 23:40

Yksityisautoilu on yksi tärkeimpiä keskustojen elinvoimaisuuden elinehtoja - kaikki yksityisautoilun vastustus ja autoilun näivettäminen kostautuu osaltaan keskustojen kehityksen heikentymisenä. Yksityisautoilun vastustajat eivät kenties muista, että keskusta EI OLE ASUINALUE vaan kaupan ja liike-elämän keskittymä, perinteisesti kauppapaikkana hyväksi havaittu liikenteellinen risteyskohta, johon kävijät helposti pääsevät asuinalueiltaan kauempaa. Keskusta-alueet asuinpaikakseen valitsevat ovat itse vastuussa omasta 'väärästä' asuinpaikkavalinnastaan. Keskustan liike-elämän näivettäminen ajaa liike-elämän taloudellisesti kannattavampiin ja kaupankäynnin paremmin mahdollistaviin kauppakeskittymiin kehäteiden ja valtaväylien varsille keskusta-alueiden (ja monesti julkisen liikenteen) ulkopuolelle.